Sök på bloggen

fredag 27 juni 2008

Vecka 0816 - Mexican Bean & Meat Soup

Denna gång blir det Mexikanskt tema.
Jag hade för ett tag sedan köpt på mig en grotesk burk med TacoKrydda, råkade se den när jag rotade runt i kryddbacken och bestämde mig snabbt för TexMex



ca 20-25 liter.

2 kg Lök, hackas grovt
1 hel Vitlök, krossas
1 kg Paprika (röd & grön) strimlas
2½ kg mixade bönor
2 burkar SockerMajs, ca 2.5kg styck
2 dl Hönsbuljong / 10 liter vatten
4 kg Köttfärs
3 dl Tacokrydda
1 burk Krossad tomat, ca 2.5kg styck
500g Tomatpuré
CayennePeppar
Krus med färsk koriander
Olja för stekning

Blötlägg bönor kvällen före
Koka bönorna mjuka (i nytt vatten)
Stek lök & vitlök i olja
Bryn köttfärs och tillsätt tacokrydda + 2l vatten, puttra 30 min
Blanda lökmix & köttfärs
Tillsätt all Tomat, buljong & 8-10 liter vatten
Koka upp & koka 30 min
Mixa hälften av bönorna
Tillsätt nu alla ingr. till soppan
Smaka av med Cayenne, salt & peppar
Finhacka koriander och tillsätt på slutet

Inga kommentarer: