Sök på bloggen

måndag 21 mars 2011

Recept på min Fisk & skaldjursgryta

Eftersom västerbottens största lokaltidning : Norran idag (måndag 21 Mars) har ett 2 sidorsreportage om mig med denna gryta, så tänkte jag dela med mig med receptet även till er kära vänner!

En 50talists matresa - kap4 - recept - Fisk och Skaldjurssoppa


Min första kontakt med denna underbara soppa var på 90talet då jag och min kollega Mårten hade lite tid över i Stockholm och slank in på restaurang Grodan på östermalm. Eftersom vi inte var bekanta med restaurangen så började vi med att kika på vad andra gäster åt, och nästan alla åt någon form av gryta med bröd och aioli. Vi scannade menyn och hittade “Alltid på Grodan”, där var den, GRYTAN med stort G.
Vi beställde genast denna anrättning och efter en stunds väntan så kom då äntligen en rykande het fiskgryta med hembakt bröd och aioli.
För mig så blev detta möte med Grodans fiskgryta som en religiös uppenbarelse, jag var fast i gourmé fällan. När jag senare kom hem blev det att återskapa denna rätt till familjen. Snabbt blev detta en av våra absoluta helgfavoriter hemma. Efter detta äventyr stod det klart att jag definitivt hade smaklökarna för att kunna återskapa det mesta som jag ätit.


En av de härligaste stunderna på helgen var när jag lagat min version av denna fiskgryta och sedan avnjöt den tillsammans med familj och vänner. En klar favorit!

Fotnot! Döm om min gädje när jag under mina arbetspass på restaurang Aquavit lärde känna den fantastiska bagaren/konditorn/kocken Calle som berättade att han arbetat på just Grodan under en tid och gjort bland annat just deras Goda gryta :) Tillfällighet? NÄE! Ren lycka! Tack Calle: Surdegsbaguetterna sitter som en smäck nu!!!

Receptet:
- Fisk och Skaldjurssoppa/gryta

Min fisk och skaldjursgryta

6-8 personer

  • 200 gram räkor
  • 200 gram mixade fiskbitar (lax, torsk, pollok och liknande)
  • 1 paket saffran
  • 1 dl vitt vin
  • 500 ml grädde
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 tsk curry
  • 1 msk hönsfond
  • 1 msk hummerfond
  • 1 dl strimlad paprika, helst mixade färger
  • 1 hackad lök
  • 1 potatis
  • 1 morot eller annan god rotfrukt, tex: sellerirot, kålrot, rättika, palsternacka
  • 2 msk riven vitlök
  • 1 dl frysta ärtor
  • 1 dl hackad persilja eller gräslök
  • 3 äggulor
  • matolja/olivolja
  • tunnskuren chiabatta
  1. lägg saffran i blöt i lite vatten
  2. skala räkorna och stek skalen i olja tillsammans med den hackade löken
  3. tillsätt curry och vitlök
  4. deglacera med vitt vin
  5. tillsätt saffran, tomatpuré och fond, späd med vatten upp till 1 liter vätska.
  6. sjud i 3 minuter och sila av
  7. lägg ned tärnad morot
  8. lägg ned tärnad potatis efter 4 minuter
  9. sjud tills morot är mjuk
  10. tillsätt grädden
  11. tillsätt paprika och ärtor
  12. skiva bröd i 3 mm skivor, rosta av med lite olivolja/salt
  13. krossa 1 klyfta vitlök
  14. blanda krosset med en nypa salt, lite peppar och 3 äggulor
  15. vispa ned ca 2dl olja i tunn stråle till majonäs/aioli
  16. smaka av med citron, salt och ev. lite peppar
    1. punkt 13-15 kan du ersätta med lite färdig majonäs smaksatt med krossad vitlök och citronsaft!
  17. tillsätt fisk i grytan och garnera sist med räkor
  18. servera grytan (toppad med persilja eller hackad gräslök) med aioli och bröd

2 kommentarer:

Per-Gunnar Ling sa...

Mitt inlägg innan jag tillredde försvann tydligen.
Nåväl jag fyllde år idag och ville göra något lyxigt.
Var glad över att jag hittade ditt recept då även jag njutit på Grodan.
Följde ditt recept ganska troget till själva "soppan" men fann den lite tunn så jag la in min egen räkfond och kräftfond med lyckat resultat.
Då jag är skaldjurstokig så ville jag att det skulle huvudsakligen vara skaldjur men då frun inte gillar musslor så blev det lax, kräftstjärtar och kammusslor (hittade inga pilgrimsmusslor i Flen). Kan bara höja kammusslorna till skyarna. De var himmelska. Och grytan med!
Mvh
Per-Gunnar Ling

Unknown sa...

Härligt!

Det är precis så även Grodan jobbar, de tar det som är fräschast för dagen och bygger soppan på det.

-Åke