Sök på bloggen

onsdag 16 mars 2011

Nu lägger vi i överväxeln och kör på Lustgas EP:10-15

Det börjar hetta till ordentligt i Mästerkocksköket: Masterclass med Sayan Isaksson!!

Vilken upplevelse, Ahh, nu känns det verkligen som man hamnat rätt. Allt stämmer, det är såååå kul. Efter inspelningen frågade jag om vi fick komma ner i det heligaste och se hur vardagen var för Michelinkockarna, svaret blev: Självklart, häng med här! Efter en hissresa ner i underjorden och en slingrig snitslad bana mellan backar och annat så var vi då äntligen där
, PREPKöket!!! Och döm om min förvåning när det första jag ser är en vitmålad klottervägg med diverse signaturer nerklottrade, jag drog på glasögonen och det första jag läste var: Good Luck with your new restaurant /Feran, gissa vem som varit där, JO mister El´Bulli him self. Inget dåligt CV, eller hur? Oj, här har giganter gått på samma stengolv som jag nu beträder, andaktsfullt på något sätt.

Hoppas nu att jag kan göra allt detta stora rättvisa i den stundande tävlingen. -Åke

Tävlingsdags:

Nu gäller det att köra enkelt, genomtänkt och med precision.
Jag satsar på torskrygg, det kan jag. Lätt soyabräserad med smörstekt kräfta på toppen. Mums!
Inleder måltiden som sig bör med en hemmasnickrad MisoSoppa med egentillverkad Dashi buljong. (Kanske är buljongen aningen kraftfull, men så vill ju jag ha den)

Leker lite med grönsakerna också: kedjelänkar av morot och rättika.

Morberg verkar gilla finliret. Perfekt!

Givetvis inleds måltiden med en hemlagad misosoppa.

Och så var det då dags för röstningen, känner mig trygg, denna gång tar jag nog hem rubbet!!!
Justea flakes!!

Men...
...i denna tävling kan man aldrig vara för säker, det straffar sig direkt:
Blev 2:a efter Louise!

Var jäkligt säker på att det var jag som skulle ta extrapoängen, skulle nog spätt ut miso'n lite ändå, förbaskat, den blev lite för smakrik enl. Sayan. Men det var ju ändå bara jag som gjorde Japansk mat inklusive grundlagad Misosoppa från egentillverkad dashi (bonito, soya och konbu). Och sen att Sayan "gick igång" på min perfekt flakeiga torskrygg gjorde inte saken sämre. Synd att Per snodde alla draperierna. Men jag kände mig som en vinnare, så det så. (Ja e int bittr)


Synd att förlora Johanna hon var en skön personlighet, Adam hade en f..b tur, rättvisa regler finns inte i detta gladiatorspel!

Dags att ladda batterier inför nästa veckas utmaning, vad den nu kommer att bestå av? (Gös'ses vad spännande) Blir nog att praktisera på Aquavit som vanligt under helgen :)

2 kommentarer:

Babbi sa...

Det där hade man juh velat prova :)

Unknown sa...

Kanske förr än du anar ;)