Sök på bloggen

måndag 15 april 2013

Veckans mathändelser i Ursviken

Hej!

Veckan och helgen som varit har inte innehållit så mycket matlagande som det kanske brukar.
I helgen har man ju suttit på helspänn och hejat på vårt älskade Skellefteå AIK, och det verkar ju gå vägen: 2 raka vinster i finalen mot våra grannar i norr Luleå HC.

I torsdags blev det då en liten middagsplåtning, jag hade handlat en fantastisk torskfilé dagen innan och var orolig att den inte skulle hålla sig fräch ända till fredagen så den blev vardagsmiddag:

SousVide torskfilé med löjromsås och mos

Efter det blev det några vanliga dagar med rester och annat skräp, men i söndags tog matnerderiet över lite grand igen. Jag kom ihåg att jag i något svagt ögonblick tinat upp lite mussla och glaskrabba i fredags kväll, panik, måste göra något med detta. Sådan råvaror kan ju inte gå till spillo så...

Crabs 'nd Clam: Glaskrabba med kammussla, purjolök/fänkålspuré, morotspuré, friterad  purjolök, friterad fänkål och en syrad fänkålssallad. Mums!

Efter lite kylskåpsrensning så blev detta vår frunch i Söndags

Efter skaldjursfrukosten så blev det att göra lunch till mina Tietokollegor (Korv och stuvade makaroner + Stroganoff med ris). Och jag tog fram en filé av sjötunga till Marianne.

Sen började MATCHEN: borta mot Luleå, finalmatch #2, spännande.

I pausvilan efter första perioden så var jag hungrig och slängde snabbt ihop en gammal favorit: Korv & stuvade mackisar med mycket ketchup (ja ja jag vet, men jag älskar K&M, så är det bara)

Marianne fick en vinbrässerad sjötunga med dillad hummersås och morötter, hon blev kanonnöjd och jag hann precis till starten av period 2

Matchen vanns av SAIK, så nu har vi 2-0 i matcher, yippie.

-Åke

Inga kommentarer: