Sök på bloggen

lördag 20 april 2013

Smygrökt Anka

I dag lekte jag med ett ankbröst, hmm hur lät det? Skum typ den där Åke!

Så här var det:

I morse rimmade jag ett ankbröst som jag kallrökte i 1 timme på eftermiddagen.

Som tillbehör gjorde jag:

  •  en puré på smörkokt purjo/lök smaksatt med mangovinäger
  •  kulor av morot och potatis (stekte dem i ankfettet som kom från bröstet
  •  en reduktion av rödvin och ankfond som jag monterade på traditionellt sätt med lite smör
  •  fräste även på några minisparrisar


Ankbröstet stektes i het panna tillsammans med grönsakerna och sparrisen.
Smetade in duktigt med honung på ankan innan det fick gå klart i ugnen (10 min / 170c)

Purén och såsen var bara att värma upp lite.

Hur smakade då det hela?
Ankan var fantastiskt mör och hade en antydan av röksmak, kombinationen med rödvinsreduktionen fungerade perfekt.
Lökpurén och rotfrukterna gifte sig på ett härligt sätt, mycket gott.
Sparrisen var ett minus, den hade varit fryst och var mest trådig utan någon tydlig egensmak.

Så såg det ut på tallriken:



Inga kommentarer: