Sök på bloggen

måndag 23 april 2012

PäronRavioli med morotskräm


Fick ett flashiiil och började våldsamt längta tillbaka till Italien igen, varför ska det vara sååå långt borta. Så vad gör man? Jo, man rycker sig snabbt upp ur soffan och springer på raska fötter in i köket så klart!

En av de bästa matninnen jag har från min och Andreas Romresa var måndagskvällen på Antica Trattoria LaScaletta, och alla fantastiska rätter som de dukade upp. Kyparen var kanon, kocken galen, servitrisen skitsnygg, maten osannolik. Vad mer kan man begära?

En av rätterna var förlaga till det som jag här försökt återskapa här efter bästa förmåga. Faktiskt så blev det väldigt nära orginalet, endast krispigheten och fräschheten från päronfyllningen var lite sisådär. Sjukt att alla dessa smaker verkligen gifter sig i munnen så som de gör. Genialisk av den sicilianske kocken! Tänk själv: Päron, pasta, morot, grädde, parmesan, pesto.

Orginalet, jag vet! den är helt VEG, men god mat är god mat även om den inte haft ben att gå med.


Mitt lilla försök! ja ja jag vet AIK säsongen är över, men jag gillar varmgult, OCH?


Närbild

Andreas, den Sicilianske kocken och jag. Kocken kunde endast siciliansk itaienska , men det kompenserade han mer än tillräckligt med ett yvigt teckenspråk. Sen är ju matsnack ett universiellt språk!

Lägg detta namnet på minnet om ni ska till Rom! Damen ni anar till höger är servitrisen, en 12 taggare!

Hepp
-Åke

Inga kommentarer: