Sök på bloggen

måndag 20 februari 2012

Snabb tomatsoppa

I dag blev jag inspirerad av ett recept som Sara Karlsson gjort på KokaIhop.se

Min variant blev som följer:
Snabba tomatsoppan


1 burk krossade tomater
1 vitlöksklyfta, krossad
1 gul lök, grovt hackad
½ burk vatten
1 msk kycklingfond
2 dl vispgrädde
4 svartpepparkorn, grovt stötta i mortel
1 tsk timjan
1 tsk paprikapulver
1 tsk fänkålsfrön
2 tsk hackad basilika
Lite persilja
1 msk rapsolja
2 hårdkokta ägg
1 dl makaroner

Jag gjorde min soppa i Thermomixern men man kan även göra som nedan:

Som vanligt:

  • Fräs lök i oljan, ca 3 minuter
  • Tillsätt vitlök och torra kryddor, fräs ytterligare 1 minut
  • Tillsätt tomat och vatten
  • Koka upp pastavatten med ordentligt med salt och koka pastan klar
  • Koka upp soppan och sjud i 15 minuter
  • Mixa soppan helt slät och tillsätt grädde och basilika
  • Koka upp soppan igen
  • Smaka upp med salt och ev. peppar
  • Servera pasta och ägghalvor i mitten av en soppatallrik och häll soppa runt om
  • Garnera med persilja


Thermo:

  • Lök, vitlök, olja, peppar och örter: Läge 2, 120grader, 3 min
  • Vatten, fond, tomat: Läge 5 (+MaxPulsX2), 90 grader, 10min
  • Grädde: Läge 3, 90 grader, 3 min
  • Smaka av.



1 kommentar:

Unknown sa...

Här är länken till Sara's recept som inspirerade mig: http://www.kokaihop.se/recept/tomatsoppa2?ref=nf