Sök på bloggen

lördag 25 februari 2012

Den ultimata varma mackan ?

Tidigare i veckan antog jag en utmaning med Mats Melander: Vem gör den bästa varma mackan!
Handsken kastades och...

...Här kommer en liten redogörelse över mitt taffliga försök till en varm macka ;)

Min varma macka!

Detta var verkligen en smakexplosion i munnen, eller som AndreasW skulle sagt "Den faan knu...r i munnen!

Jag började med att göra ett valnötsnougatin...

...som jag mixade grovt

Här har jag stekt bacon mellan två plåtar i ugnen: 180grader 10 minuter

Mackan kan inte bli hur stor som helst så bröden delade jag på mitten
Här har jag skurit upp rå gåslever


Alla proteiner förutom bacon: Ugnsstekt oxmärg, kallrökt älgstek, gåslever och getost

Försteker bröden

Lager ett: getost och bacon

Lager två: benmärg, fikonmarmelad och lite flingsalt

Lager tre: Älgstek och gräslök

Lager fyra: Fräst gåslever med valnötsnougatin

Stekte härligheten under press i fettet från gåslevern

Och till sist: resultatet :)

3 kommentarer:

Mats sa...

Där kom jag visst en skvätt! ;)

Unknown sa...

Men Mats då! :)

Christian sa...

Herregud!!
vilken macka. den skulle jag kunna smälla i mig genast.