Sök på bloggen

onsdag 30 mars 2011

Köttet, stressen och utslaget, EP:12-15

OK!
Nu måste vi reda ut detta: Vad hände med köttet?
Ja! Jag fick spel, så enket är det, men...varför...
...Jo, det var så här:

På grund av min ringa vana i professionellt kök så slutade jag tänka själv och försökte lite nedslaget lyssna på förslag från de övriga medtävlarna.

En synpunkt som verkade ok (då!!!) var "Förstek köttet så går det snabbare i luckan sen", ok sagt och gjort, jag stekte på köttet lätt (och det var en helt fantastisk entrecotê vi fått) och lade köttet åt sidan, done (trodde jag). Dags att preppa pommes: skala, stava ångkoka och förfritera (detta kommer att bli kanon, trippelkokt pommes, precis som Heston), göra rödvinssåsen. Allt medan Jennie och Pernilla gnisslade om vem?var?hur? laxsidorna försvunnit. Det visade sig att en hjälpande hand från TV-teamet lagt undan Pernillas lax, men allas våra misstankar gick till annat håll (förlåt) eftersom en stor lax låg i tryggt förvar bakom dörr i vår kyldisk.

Nå! Nu börjar det dra ihop sig till serveringsdags:

-Förrätterna (Jennies) började langas ut strax dags för köttet, såg kanonfina ut!

-Biffar (Åke's) skulle ut, och av någon anledning verkade alla vilja ha RARE, men...
Eftersom jag förstekt köttet (och vilat köttet ovnför stekbordet) så hade jag nu nästan bara medium/kalla köttbitar att steka på, nu började det bli lite för spännande, hur i h..vete ska vi ro detta i hamn. Men jag strimlade köttet och vi alla tre slet som vargar med att pussla ihop köttstrimlor av hyfsad kvalitet. oj. oj. oj. Pommes och sås var PERFEKT, en jäkla tur det!

-Glassen (Jessika's) var inte speciellt kall pga. att Jessika haft strul med glassmaskinen, men serveringen gick ändå förhållandevis bra!

Äntligen klara, phew...Vilket ös, här måste man vara elitidrottare för att orka på regelbunden basis. Men det kändes som om köttet sänkt våra chanser rejält denna kväll!! Knäsvag.

"let the show go on": vi tog emot kramar, applåder och ovationer från gästerna, tankarna vandrade nog mest åt nästa eliminering som jag var övertygad att vi skulle bli tvugna att göra snart.

Jury'ns sammanräkning av gästernas röstande:

Förrätt: 0 - 1
Varmrätt: 1 - 0
Efterrätt: 1 - 0

Summa 2 - 1 till vårt lag :)

Så facit av kvällens övningar: VI VANN!!!! Yippie fniss!!!

Denna gång fick Pernilla, Adam och Louise gå ner i utslagningsarenan, synd om dem, snyft! En (minst) ska ju lämna oss :( Vill inte, men det är ju spelets regler!

Inga kommentarer: