Sök på bloggen

torsdag 13 juni 2013

Torsdag på ICA MAXI

I dag har jag varit på ICA Maxi hela eftermiddagen och lagat hälleflundra.

Tack till Åke Persson, all personal och alla ni underbara provsmakningsgäster som hjälpte mig att göra denna eftermiddag till en härlig upplevelse.

Det känns i kroppen att en IT-soffpotatis som jag inte är van att jobba på detta intensiva sätt, hatten av till alla vardagshjältar som gör detta varje dag! I natt kommer jag sova gott.

Och i morgon är det fredag, då blir det att köra hängmörad biff, längtar!



Fisken jag jobbat med idag är den i mitten :)


Här är mitt recept på Hälleflundran jag lagade idag:


Hälleflundra med citron och kapris:

  • 4 portioner
  • ca 20 minuters tillagning
  • medium-lätt

Ingredienser:
  • 1/2 Citron
  • 1/2 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk salt
  • 1/2 tsk nymalen peppar
  • 500 g hälleflundra  (Filé ca 3cm tjock), Skuren i ½-1 cm skivor
  • 2 tsk extra-virgin olivolja
  • 1 finhackad vitlöksklyfta
  • 1 dl Fisk- eller höns-fond
  • 1 tst kapris (kan uteslutas)
  • 2 msk smör
  • 2-4 msk vatten
  • 1 tsk hackad färsk persilja



Tillagning:
  1. Förbered citronen genom att ta bort skal och hinnor.
  2. Skär ut klyftor, hacka grovt i bitar och lägg i en skål
  3. Pressa saften ur resterande citronskrov
  4. Blanda mjöl, salt och peppar på ett fat
  5. Lägg fisken i mjölet och se till att alla bitarna täcks av mjöl
  6. Hetta upp en “NonStick” stekpanna med olja på medelvärme
  7. Stek fisken tills gyllenbrun utsida och ogenomskinlig kärna
  8. Lägg fisken åt sidan
  9. Tillsätt vitlök till pannan, fräs lätt
  10. Tillsätt fond och koka upp under omrörning
  11. Tillsätt citron, kapris.
  12. Ta bort pannan från värmen och tillsätt smör under omrörning
  13. Smaka av med vatten, salt/peppar och ev. lite med citronsaft
  14. Servera fisken med sås och persilja och dra ett varv på pepparkvarnen

Inga kommentarer: