Sök på bloggen

torsdag 7 februari 2013

Project Pancetta...

Ja då har jag äntligen satt fart på mitt pancettaproject.

Förprep:
För en vecka sedan rimsaltade jag färskt sidfläsk med min kryddblandning.

Kryddblandning:

  • 1 msk Rosmarin
  • 1 msk Timjan
  • 1 st Muskotnöt
  • 4 st Lagerblad
  • 1 msk Svartpeppar
  • 1 dl Salt
  • 1 msk Nitritsalt

Blandningen mixad i en kryddkvarn.

Allt har legat i kylen i en påse som jag vänt på så ofta jag kommit ihåg.

Vecka 1:
I dag var det dags att skölja av köttet med vitt vin och sedan gnida in ny kryddblandning.
Efter det hängde jag upp bitarna i den gamla husvagnskylen med ett bläck under, på bläcket ligger ett lager grovsalt som ska suga upp droppande köttsafter.

Har inte saltbädden på plats på denna bild.
Ser spänt fram emot att se hur detta utvecklar sig, vi ses om en vecka ;)

Week 2, en vecka i kylen

Det ser inte ut som det utvecklats något otrevligt än, har bytt saltbädden som dragit åt sig en hel del fukt.

Nu har det gått 4 veckor och det kändes som att det var dags nu!
Dags att se hur det gått.

Sagt och gjort, jag skar upp några skivor och snacka om positiv överraskning!
Det luktade gudomligt.



Kött och fett såg ut som när man skär den bästa PataNegra, fettet var precis så där som salva mellan fingrarna.

Och en underbar arom lade sig i köket när jag stekte skivorna, inget vattenstänk eller kokning som billigt bacon ger, bara fantastiskt smältande fett.



Och smaken! Het enkelt fantastiskt, kanske en aning för salt, men vad gör det en solig dag ;)

Detta är inte sista gången jag gör egen pancetta, Har lite griskind i frysen, hmm, kanske den skulle få sig en omgång :)

-Åke

2 kommentarer:

André sa...

Ser mycket bra ut. Går i liknande tankar. Göra pancetta, bottarga med mera. Lycka till.

Unknown sa...

Tack!