Sök på bloggen

tisdag 20 november 2012

Dagens mat: Glaskrabba och Kimchi

Idag blev jag verkligen inspirerad när jag såg lite på webbsändningarna av Årets Kock, deltävling #2.
Grattis Leo Frodell till finalplatsen !!

På affären hade de extrapris på jättefin kinesisk salladskål, så ett huvud fick följa med hem.

Plan 1 i kväll blev att sätta grunden till en Kimchi


Nu ska kålen ligga i saltlag i ett dygn för att senare varvas med Koreansk chilipasta, vitlök, ingefära m.m.

Det var ju hockey på tv'n och jag var ensam hemma, så nästa plan tog form: Glaskrabba ;)


Först gjorde jag en sås på majo, gräddfil, vitlök, dragon, persilja och gräslök (Green Goddess)
Sen blev det ett vitlökssmör med en touch av worchestersås.
Stekte krabban i olja, hällde av oljan och lade i ordentligt med kryddsmör som jag öste krabban med.
Stekte även pärllök och lite Isländsk tång.
Lite hummerolja på anrättningen så var det klart.

Givetvis inte ens i närheten av kombatanterna idag, men det var gott och ser ju hyggligt ut :)

Mums filibaba

Inga kommentarer: