Sök på bloggen

lördag 13 oktober 2012

Kinder och ostron (skivling)

I helgen har det det varit en hel del kulinarisk lek.

Allting började i torsdags då vi fick en leverans av fisk från Broberg's Fisk, en underbar källa till fräscha grejor direkt från Island.

I paketet denna gång var det Havskräftor, Marulkskinder och rödtång.

Hmm... Kräftorna tar jag någon annan gång men kinderna ska definitivt användas direkt.

Så...

Fredagen blev det en Halstrad marulkskind med strimlad och knaperstekt rödtång, trattkantareller, bacon och lite sallad. Allt dressat med chipotleolja och lite balsamico.
Jäkligt gott med bacon, lite menlös smak på fisken! Tången var en väldigt positiv erfarenhet, kanongod och skön konsistens. Skulle nog ha gjort någon variant av sås till detta.

Under vårt lördagsbesök på Coop så berättade Marianne att hon aldrig testat Ostronskivling, och man som man är så åkte det givetvis genast ner en påse skivling i kundvagnen.

Eftersom vi nu hade färsk ostronskivling så blev det Marianne som fixade middagen: Risotto med ostronskivling. Och så fick jag chansen att smyga in en av mina kalvconsomé (helt klar buljong) som jag gjorde för några veckor sedan, var nyfiken på hur den rena smaken fungerade i en risotto.
Fantastisk risotto, bra Marianne!


Senare på kvällen gjorde jag dagens Marulk:

Körde upp en hummerfond på skal, morot, vitlök och lite tomatpuré
Fond och kind åkte in i vacc.påse och kördes i SousVide'n 30min/60c
Torrostade lite vitpeppar och mandelspån, stekte lök och hackade persilja under tiden
Körde ner grädde och lite mangobalsamico + lite mirin i spadet från fisken och kokade ner till sås
Snabbfräste fisken i lite brynt smör, vilade...

Monterade och skummade upp såsen och la upp plattan:
Kommentar: 60c är nog lite väl varmt, kommer att köra 55c på nästa bit, men på det hela taget en bra förrätt. Krabbklon var ett intressant inslag. Synd jag glömde Kalixrommen jag tänkt toppa med.

I kylen ligger nu ytterligare en kind, denna är marinerad med citronsaft, koriander (rot och blad), salt och peppar. Så i morgon blir det en Cevi¨ce inspirerad marulk :)

Sista kinden tillagad:
Här kan vi snacka Fusion: Veckans sista marulkskind, test #3
Kind marinerad i citron, koriander, chili ( alá Ceviche ), snabbfräst i olja
Dressad med teriyakisås, fransk senap, chipotleolja, soya och smörgåskrasse

Blev imponerad själv över vilken skön smakbrytning detta gav, riktigt bra ;)

-Åke


Inga kommentarer: