Sök på bloggen

lördag 14 maj 2011

Mästarkock lagar middag till Mästerkock

Jag blev personligen inbjuden till denna middag av Peter Jonsson som driver ICA i Kåge.
ICA har satsat på Kågebutiken lite extra så nu under två veckor har de speciella gäster i butiken (kockar och matleverantörer mfl.).

Denna fredag (den 13:de) så var Tomas Didriksen (Årets Kock 2011) på plats och bjöd på läckerheter hela dagen.

Dessa aktiviteter fortsätter och på fredag nästa vecka kommer jag att vara den som står i butiken och lagar mat till (förhoppningsvis) glada kunder, välkomna! (20/5 11:30-17:00 ICA Kåge)

Efter avslutat uppdrag i butiken så dukade Tomas upp till en härlig middag på församlingsgården i Kåge.

Det var till denna speciella middag som jag och min Marianne var inbjudna till.


Andreas blev förste "Hackman" denna kväll och svingade "globalkniven" med en respektfull hand.

 Akta tummen Andreas!
 Tillredningen övervakas noggrant av förväntasfulla matgäster


 Här har vi chefen själv i full aktion i köket

 Peter Nilsson kör en del av "lägget" på förrätten


 Här har vi den färdiga förrätten: Laxtartar med citronmajonäs, krutonger och fin strimlade grönsaker


 Tomas visade sig var en "hal" rackare, nej nej inte så! Han var bara så svår att få på bild, fick dock en ryggbild & en suddig bild vid spisen


Nu fick kameran vila resten av kvällen, jag fick vara med en del och lägga förrätt, servera lite och sånt, men mesta tiden satt jag och njöt av fantastisk mat med ett gäng nya vänner.

Förutom ett gäng från ICA så var det representanter från BottninaFisk, Nyhlén/Hugossons, Arla mfl. vid bordet, en fantastisk mix av härliga människor.

Förrätten: Laxtartaren var en riktig hit med syran i citronmajonäsen som ett perfekt komplement, själv gör jag oftast tartar med Misomajonäs som istället för syran ger en extra sälta lite liknande WB_ost eller Parmesan. Denna majo ska jag definitivt ta till mig, mums!

Efter förrätt så vankades det varmrätt, här hade Nyhlénsfoklet i Skellefteå specialmörat oxkött i ett antal veckor, detaljer som var med på vår tallrik var OxFilén och ryggbiffen, något lite för hårt stekta i min smak, kanske skulle man brutit 5 grader tidigare, men riktigt gott och fantastiskt smakrikt och mört kött.

Varmrätt: Hängmörat oxkött med sparris, rökig sky, grönsaksröra och tryffelmos (mmmmmm)

Efter denna varmrätt bjöds det på desert:

Desert: Vaniljglass med limemarinerade jordgubbar, smaskens. Mat behöver inte vara krånglig för att vara god, en perfekt avslutning på en god middag.

Senare blev det "häng" på "Dinosauriedisco't i Shtaan" Mollys Club40 ;) Man är ju ändå "50 jävla år" inte sant ;)

Inga kommentarer: