Sök på bloggen

lördag 16 april 2011

Bakdag idag

I dag blev det en bakdag.

Jag började redan igår då jag tog fram min surdeg ut ur kylen och matade den ordentligt med vetemjöl och vatten, den fick sedan vila i köksfönstret tills i dag.

Recept på min surdegsbaguette:

5 dl vetesurdeg
1 liter fingervarmt vatten
5 gram torrjäst
1 tsk socker
1 kilo ManitobaCream (eller Vetemjöl special). Mängd varierar, känn dig fram
3+1 dl Durumvetemjöl
1½ msk salt
2 msk olja

Kör ner vatten, socker och jäst i en matberedare och låt blanda sig en stund
Fortsätt med att montera surdegen och DurumVetet
Montera sedan ner nog med vetemjöl för att få en kladdig/klistrig lös deg
Låt vila tills du ser bubblor i smeten
Tillsätt mer vetemjöl lite i taget
Knåda på hög fart tills gluten utvecklar sig
När degen börjar släppa kanterna något är det tillräckligt med mjöl
Tillsätt salt och olja
Knåda lite till (totalt minst 20 minuter)
Häll mer degen i en rymlig oljad bunke eller kastrull och jäs på varm plats till minst dubbel storlek (täck bunken med gladpack så torkar inte degen ut)
Häll försiktigt ut degen på mjölat (durumvete) bord, rör minimalt i degen.
Dela upp degen i lämpliga bitar med en degskrapa (utan att ta i den för mycket)
Jäs bröden i 1 ½ timme (beroende på temperatur, till dubbel storlek)
Kör upp ugnen i MAX värme och varmluft om du har, allt som går
Låt ugnen bli riktigt varm, sedan kör du in bröden tillsammans med en liten kopp vatten som du kastar in i botten av ugnen
När bröden är 90 grader i kärnan är de klara


2 kommentarer:

Pernilla sa...

Vad gott! jag blev med surdeg idag. Butter och Surkart står nu i skåpet ovanför kylskåpet och jag hoppas på ett första bröd nästa helg! Lagom till påskafton. Glad påsk på dig!
kram
P

Unknown sa...

Härligt "pillan", välkommen till surdegsparadiset. Det är så härligt med detta lite med ursprungliga sättet att baka. Längtan, väntan...tänk så många som glömt bort detta. Att vänta på brödbaket en vecka, att längta till lördag när man kunde ta sin veckopeng och omsorgsfullt välja ut 10 karameller i godispåsen, eller längtan till julen med tecknad film (om man hade tur var det Flinta eller ScoobiDoo på morgonen). Mmmm jag längtar (till tiden då man längtade så mycket)