Sök på bloggen

måndag 27 augusti 2012

Slarvar mest runt på Facebook

Hej vänner!

Vet att jag åsidosatt min blogg på sista tiden, det verkar som att mitt mesta matskapande hamnar på Facebook nu.

Så jag lägger upp ett bildcollage på en del av det jag knåpat med under vår/sommar.
Vill ni hitta mig på FB så leta efter https://www.facebook.com/LeChef så hittar ni mig!

Håll till godo:
Gåslever

Hummersoppa med kräftor

Hemlagad Chorizo

Torskrygg

Päron med zabaione
Viktor & Emelie's kladdkaka med bananskum

Caesarsallad

Bordsrökt lax med tillbehör

Mariannes apelsinkyckling

Friterad äggula

Wienersnitzel


Veg risotto med morot och kronärtskocka

Gåslever, kallrökt älg m.m.

SAIK pasta med bläckfiskbläck

Vaccad/gravad torskryg

SAIK Tiramisu

Pork wellington

Skaldjursrisotto

Panacotta

Mixed grillplate

Torskrygg med basilikapanering


onsdag 8 augusti 2012

En händelselös dag på jobbet!

I går var det tisdag, många har fortfarande semester, så mitt it-supportjobb har inte riktigt tagit fart än. Dagen flöt på i ett makligt tempo och jag var uppriktigt stressad över avsaknaden av "bra" ärenden.

Tankarna for iväg och när jag på min nyinstallerade extrapris-app i telefonen såg att det var bra pris på havskräftor i min favoritaffär så började de insomnade små grå att sätta fart:

Vad har jag nu i kyl och frysar som skulle kunna fungera med havskräfta?

-Hummerskal, check
-Ägg, check
-Dill, check
-Morot, check
-Grädde, check
-Saffran, check
-Vit och vanlig lök, check
o.s.v.

Yess! Här blir det att damma av thermomixern och göra soppa.

På affär'n blev det förutom en hink kräftor även lite fänkål, persilja m.m.

whacka, whacka, whacka.
...20 minuter senare...

slabba upp, fota, fota och fota lite mer (Soppan hann kallna lite, men var ändå sagolik;) )

Hummersoppa med pocherat ägg och persillade-frästa havskräftor

Mums! Tyckte Marianne och Viktor..

Och det bästa av allt var att min sommarstress var som bortblåst!

onsdag 1 augusti 2012

Marianne's Caesarsallad

I dag ville Marianne träna på att jobba med kyckling, så en fågel inhandlades. 


Jag smög med lite bacon, romansallad och WB-ost också (man hade ju en baktanke, sugen som faan på sallad).


Efter en snabbkurs i trancherandets ädla konst så styrde jag henne snabbt till morteln och började slänga fram: Sardeller, vitlök, kapris, salt/peppar, Äggula, citron, Västerbottenost och oljor. Simsala bim! Av en händelse så hade vi lite krispigt bacon i ugnen (hur gick det till tro, hehe): 


En Caesar med klassiska tillbehör. (A La Marianne)

måndag 30 juli 2012

Asado con Pebre (Mixed grill with Chilean sauce, potato-skin and -duchess)

Mixed grill with Chilean sauce, potato-skin and -duchess


I helgen blev det att leka lite med grillat, min tanke var att göra en variant på en av det sydamerikanska kökets specialiteter:


här är resultatet av mina ansträngningar denna gång: Asado con Pebre

LammKorv (Merqez eller liknande)
Kycklingvingar
Entrecôte eller flankstek

Marinad:
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 tsk rivet citronskal
2 msk oregano
1 tsk svartpeppar

Chimichurri:
1 dl finhackad gul lök
3 vitlöksklyftor
1 dl finhackad röd paprika
1 dl finhackad persilja
1 1/2 msk finhackad röd chili
1 1/2 msk torkad oregano
2 1/2 dl olivolja
1 dl rödvinsvinäger
1 krm tabasco
1/2 tsk salt

Att äta till:
Friterade potatisskinn
Duchessbakelse
Blandad sallad

1. Chimichurrin.

Skala och hacka allt mycket fint.
Blanda allt med olja, vinäger, tabasco och salt.
Pebre: Grovt hackad urkärnad tomat i ovan (krossad avrunnen tomat på burk kan användas).
2. Kör entrecoten SousVide till 58 grader med lite marinad, salt och peppar. kyl
3. Putsa och marinera kycklingvingarna med chimichurri’n i ett dygn i kylskåp
4. Kör bakpotatis i ugn 180C, dela och gröp ur potatisarna (lite slarvigt), dela skalen i 6 delar ‘a potatis
5. Pressa potatis och rör ned: 1 äggula, ½ dl varm mjölk och 15g smör på ca 2 dl potatis
6. A la minute (portion).
1 skiva kött grillas lätt
3 vingar grillas
2 bitar korv grillas
3 bitar potatisskal friteras, saltas
1 spritsa Duchess’er på Silipat och kör klar i ugn. 
Pensla kött, vingar och korv med smält kryddsmör
Servera med ½ dl chimichurri/pebré och sallad.




söndag 8 juli 2012

Högrevshjärta BlackAngus-US

Fick tag i ett helt högrevshjärta av Angus!

Sjukt milerat kött, har stora förhoppningar att detta oerhört smakrika kött också är så mört som det verkar utlova.
Mört blev det kan jag lova. Här serverat med en potatiskaka, rödvinssås  på hemkokt kalvfond, lite spenat och pärllök

En ordentlig bit ligger nu och simmar i SousVidé badet i behagliga 51 grader C
I morgon blir det att snabbt fräsa av den i olja/smör/vitlök och sedan avnjutas med lämpliga tillbehör.

Jag kunde inte vänta utan provstekte en liten bit innan SousVide'n gjort sitt med den större biten, bara salt och peppar + en rosmarinkvist, snacka om mört och smakrikt kött. Rena Kobe kvaltiteten, tack SvenskCater för ett superkött!



Juste milering!

Vaccar med salt, peppar, rosmarin och ett lagerblad

Ner i badbaljan för att avnjutas i morgon (22h)

Tempen satt ;)