Sök på bloggen

måndag 2 december 2013

Dagens middag: Entrecôte med bearnaise, kastanjepuré, pommes och sauterade skogschampinjoner

I dag blev jag så jäkla sugen på en gammal klassiker: Biff med Bea!

Och min favoritbutik har börjat ta in en underbar entrecôte med svenskt ursprung, kunde inte motstå detta även om den var svindyr (330kr á kg).

Slängde ner lite svamp, persilja och kastanjer i korgen också, nu jäklar kör vi all in ;)


Körde ihop en bea.grund med dragonen jag lagt in i vinäger i höstas.
Smälte smör, rostade kastanjerna och satte igång med bean.

Fuskade med termometern och körde bean på 62c, blir perfekt varje gång.
Kastanjerna skalade jag och mixade med grädde, salt, peppar och lite olivolja
Körde purén i micro 40sek och rörde ut i mjölk till önskad konsistens.

Fräste svampen i smör, lök och vitlök

Biffen körde jag upp till mediumrare (vad annat??)

Jäklar vilken god köttbit detta var, supernöjd!
Att folk inte fattar att kvalitet och hantverk ska få kosta lite extra.
Det kändes att här har en bonde som älskar sitt jobb varit inblandad. 
Lavaflod av Bea, det ska vara mycket bearnaise. Man äter ju inte detta så ofta!