Sök på bloggen

söndag 20 januari 2013

Höbakad Bosarpskyckling

I dag blev det att leka lite Masterchef, jag har väl någon märklig form av störning nu när det är så mycket mästerkock på Tv: England's Professional, Aussie s04 och vår egen Sveriges Mästerkock s03.

Jag jagade upp ett Australienskt tävlingsrecept och handlade lite ingredienser för några dagar sedan.



Här är ett litet flöde på hur jag gjorde: (hade slut på grönsaker så Auberginer och microgrönt fick jag låta bli, körde med lite sotad purjolök och en droppe svampsirap istället)
Steg ett: fixa saltdegen
Deg klar

Kyckling och bacon

Börjar dela upp kycklingen i krona med rygg utan ben eller vingar

Nyckelben bort, det blir så mycket enklare att skära då

In med en halv citron

Och timjan (förstås!!)


Så var det då dags för elddopet, baka in fågeln

Hö och kyckling på plats

Sååå, äntligen. Detta var svårare än jag trott, blir att göra en större sats deg nästa gång

Fänkål, citruszest och peppar till lårfilén

Smeta, smeta

Och rulla ihop

Baconlinda och kör i folie, kokar dessa rullar lätt för att sedan steka dem

Potatis till aioli'n

Aioli på potatis, skumt! men gott!


Så var det äntligen dags att kika in under locket :)

Fin och mör filé, doftar lite te från hö't


Några bilder på LÄGGET





Inga kommentarer: