Sök på bloggen

söndag 6 januari 2013

BlackAngus LavaBurger with bacon...

Tja!


Jag blev sugen på lite "skräpmat" i helgen och kom ihåg att jag hade en ordentlig bit kvar av högrevshjärtat jag skaffade för ett tag sedan.

Så i fredags kväll så tog jag fram biten och lät den tina i kylen till lördagen.

I lördags så laddade jag kvarnen med den grövsta skivan, malde en färs av Angus'en och saltade med 2% rimsalt (det du använder när du saltar julskinkan, bacon'et, lammfiolen eller liknande).

Pressade 100g burgare och lät dessa vila till nästa dag i kylen (så gör ju Heston med sin färs så varför inte)

Så var det då äntligen dags för söndagsmiddag:

Ost och burgare på plats

Dags att börja meka ihop härligheten

Första ostskivan

Andra ostskivan (ska det vara ost så ska det)

Nu gäller det att göra precis som med en ravioli: Pressa ur ev. luftfickor och limma ihop burgarna

Pressar och klämmer varsamt ihop kanterna

En burgare kan ju inte vara utan BACON, här det lite fastare "jägar" baconet från Scan

Äntligen dags att varsamt steka härligheten

Det börjar se bra ut nu, pepprar lite

Tynger ned med en kastrull för att få jämn värme

Nu laddar vi de nyrostade XL-bröden

Allt på plats, dags för locket

Fick lov att sätta en pinne i burgaren så att den inte rasar omkull

Så där ja, en 200g lavacheese/bacon-burger med alla "trimnings" + pommes

Hamburgerdressingen är gjord så här:
  • 100g nyslagen neutral majonäs
  • 1 msk Classic salladsdressing
  • 1 msk ketchup
  • 1 msk finhackad sharlottenlök
  • 1 msk finhackad smörgåsgurka
  • 1 tsk "tuppketchup"
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 tsk granulerad lök

Inga kommentarer: