Sök på bloggen

måndag 12 november 2012

Gästkock i Ursviken, Familjen Lindmark's, 10 November

För en månad sedan ringde telefonen och väckte mig när jag slumrat in i soffan efter jobbet.
Sömndrucket så uppfattade jag att det var en Jörgen och att han ville ha besök för att hans älskade Helen fyller år.

Vaknade raskt till och började anteckna.
Så efter en del bollande med förslag på mat och tider så kom vi fram till att den 10:de November var en bra tidpunkt.
Maten skulle bli en mindre avsmakningsmeny (5 rätter) för sex personer.

Helen skulle inte få veta någonting, detta var en överaskning! Kul, gillar överaskningar! :)

När jag kom på plats så var Helen fortfarande på sitt arbete, så jag satte fart i köket med förberedelser, allt medan gästerna började strömma till. Efter en timme så hördes en förvånad röst i hallen, hon var hemma!

Jag presenterade mig snabbt och satte henne genast i arbete med att hacka grönsaker, såg att här hade jag med en likasinnad att göra: perfekta tärningar sprutade fram under kniven samtidigt som hon verkade försöka greppa vad som hände.

Hon fick ledigt från kökstjänsten efter ½ timme, det var ju ändå hon som var centrum på festen!
Men barnen som fanns med ställde gärna upp och hjälpte mig i köksarbetet, vem vet, kanske blivande köksmästare där. Jag tar alltid chansen att visa barn hur kul man kan ha i köket.

Meny'n:

Entré:
- Rostad tomatsoppa med bacon, smetana och krutonger
Första rätt
- Moule Marinaré (Musslor med grädde, vitlök och saffran)
Andra rätt:
- Rostade rotfrukter med gratinerad chevre och honung
Huvudrätt:
- Lågtempererat högrevshjärta (Black Angus) med portvinsreduktion och potatismos
Dessert:
- Klassisk Tiramisu

Som vanligt (att jag ALDRIG lär mig) så glömde jag bort att ta kort, det blev bara några stycken.
Men de som finns kommer här:

Rostad tomatsoppa

Moule Marinare

Det glada gänget

Inga kommentarer: