Sök på bloggen

söndag 29 januari 2012

Söndagens lekstuga: Ingerfärspäron med Zabaione

Andreas och jag låg på hotellrummet och spånade, detta år var det päron som vi inte kunde sluta att tänka på. Här är min tolkning av vårt nerdande om GastroVaccar, osmosis, infusering och allt annat.



Jag körde upp en rejäl bit ingerfära till juliennes, skalade och kärnade ur ett par päron

Stoppade härligheten i en vakuum behållare tillsammans med en 60 gradig sockerlag

Innan jag satte på min FoodSaver" vakuum pump så ställde jag behållaren i ett varmt vattenbad


Nu har päronen dragit i vakuum i 25 minuter

Under tiden gjorde jag en zabaione på vitt vin, vanilj & mynta

Blev inte helt tokigt, eller?
 Rent smakmässigt skulle jag nog ha några skivor citron och kanske en antydan chili i lagen nästa gång.


Inga kommentarer: