Sök på bloggen

lördag 3 december 2011

Rimmad oxe (i SousVide maskinen) med rotmos, senapssås och pepparrotsvisp

Rimmad oxe (i SousVide maskinen) med rotmos, senapssås och pepparrotsvisp



Jag var sugen på rimmad oxe med rotmos, en gammal och lite bortglömd klassiker.
Tyvärr är det inte så lätt att få tag i rimmat oxkött så jag köpte innanlår och salpeter.

Samtidigt tänkte jag att SousVide maskinen kanske har fler strängar på sin lyra än att bara jobba med vakuumpackade råvaror så sagt och gjort:

Dag ett så gjorde jag en saltlake av 1 dl salt, 1 msk salpeter och ½ liter vatten.
Vätskan sprutade jag in i köttet med min BBQ-köttspruta och lade sedan allt i en hink och täckte med resterande lake. Hinken fick vila på altanen över natten.

Dag två så sköljde jag av köttet och lade kött, rimmat sidfläsk, lök, morot, purjo, vitlök, lagerblad och hel svartpeppar i SousVide supreme maskinen. Täckte med vatten och startade upp maskinen på 80 grader.


Kött och fläsk

Alla ingredienser på plats

Timme 0: Dags att starta upp värmen, kör på 80 grader, jag vill ju att collagen (bindeväv/senor) ska börja lösa upp sig så att detta blir supermört

Timme 3: Allting ser ut att puttra på som det ska


Efter 24 timmar var det dags att se resultatet

Tror inte det går att missta sig på mörheten

Behövde bara lägga kniven på köttet

Kålrötter och ärtor nästan klara
Givetvis använde jag fonden efter köttkoket för att koka kålrot och morot till moset, inga smaker ska förfaras

Senapssåsen (smög ner lite wasab i för att lyfta smaken, vi får se om  någon märker det! ;) )

Här gjorde jag en bechamell med lite fräst lök, lite grädde och mest av fonden från köttkoket. Smakade upp med Gotlädskt senapsfrö, dijonsenap och lite wasabipulver

Ja nånting åt detta hållet blev det, en Svensk klassiker: Rimmad Oxe med rotmos, senapssås och pepparrot.
Pepparrotsvispet var bara riven pepparrot, lite salt och vispad grädde

Detta var verkligen någonting att lägga på minnet, suveränt att laga mat medan man sover :), tror att jag ska prova på Coq au vin nästa gång...

Inga kommentarer: