Sök på bloggen

onsdag 9 november 2011

Jul-inspiration: Asiatisk löksill med Svenska rötter

Fick återigen inspiration av mina Mästerkock kollegor. (Tack Pernilla, Louise, Jennie mfl.)

Många av oss skriver bloggar och artiklar, och nu när julen närmar sig så börjar julbordsrecepten rulla in i en allt stridare ström :) SÅ! Varför skulle jag vara sämre?

Här kommer ett av mina sillbordsbidrag:

Asiatisk löksill med Svenska rötter
lätt
6-8 portioner
30 min + 2 dagar





1dl Destillerad risvinäger
2dl Socker
2dl vatten
1msk salt
1 mindre morot
1 paket 5-minuters sill
2 banan Sharlottenlökar
4 korn Kryddpeppar
5 korn svartpeppar
1 Stjärnanis
2 Lagerblad
1 Citrongräs
lite Pepparrot
2 KafierLime blad (eller zest/skal av lime)
½ Röd Chilifrukt (eller lite sambal olek)
2tsk fisksås eller soya (kan uteslutas)

Blanda 122-lag på vinäger, socker och vatten, koka upp
Ta bort yttre bladen på citrongräset om det verkar torrt
Skär upp 2cm stora bitar och krossa lätt i mortel tillsammans med krydd & svartpeppar, anis, salt och lagerblad
Lägg röran i lagen
Hacka brunisette (mycket fina tärningar) på morot och chili och lägg i lagen
Strimla limeblad fint och tillsätt lagen
Koka upp lagen och ställ för att svalna, tillsätt ev. lite fisksås/soya
Skär fina båtar av löken
Skär 2cm bitar av sillen

Varva lök, sill och kall lag i glasburk (ta med lagom mycket kolijox från lagen)
Lägg i en liten bit pepparrot (för konserveringens skull)
Toppa med lag så burken blir full
Vila i kyl minst 2 dagar

*kolijox = blandade kryddor som finns i lagen


Notering! Nästa gång ska jag nog ta större bitar av citrongräset så att jag kan ta bort dessa inför serveringen

Råvaror på plats, dags att skapa

Börjar med att koka ihop vinäger, socker och vatten

Kryddor mortlade, hittade inte Limebladen så det får bli limezest istället

Här kokar jag samman lag och kryddor

Lite väl stor morot, så jag tog bara en liten bit

Mycket lök ska det vara i min sill :)

Tror inte det ryms så mycket mer i burken nu ;)

Så där ja, en burk blev det. Dags att vila i kylen i två dagar.
Två dagar senare
Dags för provsmakning :)

Sillen var fantastiskt god, kan verkligen rekommendera er att prova denna sill. Jag var dock lite slarvig och hade för varm lag när jag fyllde upp burken, därför blev min sill för lös i konsistensen.


-Åke Lithen, 4:a Sveriges Mästerkock 2011

Inga kommentarer: