Sök på bloggen

onsdag 6 april 2011

Maten, kärleken och flygrädslan EP:13-15

Pillan är saknad, en efter en försvinner vännerna ut i verkligheten. Tryggheten blir mindre och mindre, snart är det bara slut kvar...

Men...idag är en ny dag och nya äventyr väntar, gör som Kajsa Bergqvist och daskar mig i form på morgonen, här ska lagas mat!!
Jag kan inte tro att detta är sant! Ska vi laga en 2 rätters till en person som står oss riktigt nära, hur ska jag tänka nu? Mina barn? Mamma som lämnat oss? Mina barns mor? nej! så klart min Marianne: min älskade, förstås. Hur kunde jag ens tänka någon annan tanke?
Kan de ha tänkt att ta hit...nej...detta är ju lilla Sverige...inte då...finns inte på kartan...

Att göra mat till min Marianne blir väldigt känslosamt, det var ju så länge sedan vi sågs, hon är min röst i natten när det känns svårt, mitt allt, tryggheten i detta mediakaos!

Men till handling: Sticker upp på Östermalmstorg för att inhandla ingredienser till mina två kärleksförklarningar

Min meny kommer idag att börja med en Fisk och skaldjursgryta, avslutat av en SaffransPanacotta med hallonsobét & pepparkakssmulor

Mitt stora bekymmer ar att en Panacotta inte låter sig göras på denna korta tid om man inte har en ordentlig frys (vilket vi INTE har), så jag kör med det antika gamla göra glasstricket: Salta på isvatten så sjunker temperaturen rejält (-5 till -10 grader ca), hoppas det fungerar. Sorbét'en kör jag med florsocker och frysta bär så hoppas jag den håller till serveringen.

Och nu, när vi är klara sä släpper jury´n bomben: Personen ni tillägnat rätten är här! Näe, det kan inte vara möjligt, joo, tametusan, oj, svimmar jag nu? Ställer mig stadigt för att orka ta känslosvallet.

Kram, kram och mera kramar...

Tror inte ni förstår vilken bedrift detta är för Marianne, hon är sjukligt flygrädd. Allvarligt så blir hon kallsvettig av att bara prata om flygplan. Nu är det så att vi alltid brukar morgonprata inför dagens strapatser, så jag ringde henne även denna morgon (intet ont anande, hade jag bara lystnat lite extra så hade jag nog hört en telefon ringa längre in i studion), allt verkade vara som vanligt (attans vad bra ni kvinnor är på att narras!)

Glädjen

Min kärleksgryta

Och grädden på moset: kvinnofällan ;)

Även Per verkar bejaka sin kvinnliga sida idag

Mmmm, mera mera MERA!!

Och!! YESSSS...

Need to say more?

Oj oj

Men vad hon säger *skämmes/blyg/rörd*

Och ett litet "Ynnnf" från Marianne, i am on top of the world!!

Så var det återigen dags för två av mina vänner att duellera, denna gång med Hummrar! Cool, den skulle jag vilja ha varit med om!!

Jessika är väldigt orolig

Hon trodde nästan att den kokta hummern skulle bita henne :)

Adam får lite fräcka kommentarer från Leif M

Och till sist blev det Jessikas nästan osaltade vatten som avgjorde det hela :(

Ännu en vän borta, saknar dig Jessie. Nu är vi fyra kombatanter kvar, dags att ladda batterierna till slutbataljen :)

4 kommentarer:

Marianne sa...

Vad gulligt skrivet, jag blir jätte rörd och tårögd! *puss*

Anonym sa...

Hej! Hur gjorde du "fluffet" på toppen av pannacottan och finns det recept upplagt på maten någon stans?

CF sa...

Hej Åke,

Hejar på dig!

//Carl-Fredrik i Klagshamn

Unknown sa...

Hej Anonym: "Fluffet" är bara lite spunnet socker...

Jag gjorde en caramell, lät den svalna lite och stringlade med en gaffel över knivbrynet

-Åke