Sök på bloggen

torsdag 10 juli 2008

Strösselkaka

Jag var hos ett par goda vänner i Bergsbyn i helgen och blev bjuden på det godaste "GoFikat" jag smakat på länge. Givetvis trugade jag fram receptet. Det visade sig att detta recept växt organiskt under åren, så bli inte förvånad om du inte känner igen kakan fast namnet kanske är bekant.
Den går fint att frysa, varm är den kanon med marsansås.


Strösselkaka:
(1)
7.5 dl vetemjöl
4.5 dl strösocker
6-8 tsk bakpulver
250 g mjukt margarin

(2)
4 st ägg
3 dl filmjölk
1 hackat syrligt äpple
Vispa ihop smet (1) med degkrok.
Tag av 3 dl och ställ åt sidan
Vispa ner smet (2) i den större mängden smet (1)
Smörj och ströa en långpanna
Häll smeten i formen
Strö över det hackade äpplet
Strö även över resterande smulsmet
(3)
200 g smält smör
2 dl socker
3 dl havergryn
50 gram grovhackad hasselnöt eller mandel (mitt eget bidrag till receptet)
3 tsk kanel
Blanda smet (3) och strö även detta på kakan
Grädda varsamt i 200 grader ca 20 minuter
+ 10 min i avslagen ugn (den blir så lätt degig i mitten annars)

Inga kommentarer: