Sök på bloggen

tisdag 20 augusti 2013

Lat idag, vem orkar handla...

Jobbigt avslut på jobbet idag, mycket tankar inför Matfesten som snart drar igång.
Känner mig speedad och lat, så idag orkade jag inte handla mat.

Det blev att riva fram vad frysen hade att erbjuda.
En bit Bottnialax var det första som kikade fram mellan drivorna av frysfrost, ja ja jag vet frysarna MÅSTE avfrostas, men vem orkar!

Så snabbtining i vattenbad, lite whacka whacka magic med diverse andra ingredienser som låg och skräpade så blev det en Miso-marinad som laxen fick bada i: 170c ugn i 10 minuter och sedan lite blåslampa för att få en skön yta på laxen. Under tiden snabbdoppade jag lite ärtor, brände skiten ur skalet på en paprika och kokade lite ris.

Min Misomarinad:
  • 2 msk misopasta
  • 2 msk mirin
  • en skvätt tuppketchup (Scharicha)
  • 1 dl apelsinjuice
  • 2 msk kikkoman soya
  • 2 msk rörsocker
Koka ihop till glacé och låt svalna lite innan användning

Miso-halstrad laxfilé med smörslungade ärtor, paprika och ris
Ja, så här blev det. tog väl 20 min + 10 min för att tina laxen

Ja sen vad det ju det där med frukost, vem orkar att åka till Konsum för lite bröd? Inte jag, är ju lat idag.

Satte en deg med rågsikt, vårvete och sirap. Sen slängde mig ner i Idolsoffan, phu.. jobbigt att vara lat.

Nu jäklar finns det limpa, gäller bara att nån käkar upp den nu!
Nu är det nog dags att sluta vara lat i köket, det är ju strax dags att sova, ska bara se "the Rock" en stund till: Sean och Nic är ju så jäkla bra, börjar känna mig lite lugnare nu...

...och i morgon finns det bröd till frukost, mums ;)




3 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm, idag blev det smarig frukost med limpmacka & räkost, kaffe och juice.

Ingen hunger på förmiddagen idag :)

Anonym sa...

Ja, ibland blir man bara lat. Handlade idag och då blir det grillade karre från Kvantum och litet kvarbliven hemgjord potatissallad. Avfrostat frysar, det har vi gjort. Sista semesterveckan blev det rensning och avfrostning, så himla skönt att ha det gjort innan älgköttet dyker upp. Vi ses!/Katarina

Unknown sa...

Du är duktig du Katarina ;)
Efter Matfesten så ska även jag ta tag i avfrostningsspöket!