Sök på bloggen

söndag 16 februari 2014

Korvstoppning med Paul Svensson på Sjömässan


Under Svensk Caters sjömässa på Cinderella så var jag på en av föreläsningarna.
Det var Paul Svensson och hans kompisar som ville lära oss att göra korv.

Jag har ju otaliga gånger försökt göra korv, men har alltid känt att några byggstenar fattades så detta passade perfekt.

Vi började med att Paul presenterade grunder och tekniker, mycket intressant.
Särskilt detta med att tillaga lök/vitlök och andra färska ingredienser innan man tillsätter dem till korvsmeten. Och att använda lite Lardo tillsammans med övrigt fett.

Jag och min kompis valde att använda rapsgris som köttråvara och kryddade med vitlök, paprika, färsk chili, fänkålsfrö, persilja, timjan och lite nejlika.

Tyvärr så ser jag nu när jag ska editera bilderna att jag verkar haft fett på linsen :(

Men jag gör ett försök att ändå visa hur kul vi hade.
Paul förklarar sin syn på korv och korvtillverkning

Grannarna mitt emot

Här är min kompis för dagen, minns inte hans namn men han hade några restauranger i Uppsala


Vi valde lammfjälster så jag knöt prisnkorvar till våra mentorers förtjusning ;)



Det blev helt OK tycker jag,top:3 idag sa Paul efter att de provsmakat



Inga kommentarer: