Sök på bloggen

söndag 29 december 2013

Årets sista risotto ;)

I dag är dagen efter surismiddagen.

Kylen stinker av rester från igår: Hackad rödlök, tomater, västerbottensost, smör osv. allt luktar surströmming.

Nu var det läge att stilla våra jästa magar med något riktigt gott.

For till affär'n för att komplettera inför nyårsmiddagen och passade på att förse mig med lite ostronskivling, carnarroliris och bladpersilja också.

Startade med att göra en tomatsås på olivolja, rödlöken, vitlök, vitt vin, tärnade tomater, oregano, timjan och persiljestjälkar.

Sen fräste jag svampen


Steg 3 blev risotton: en näve ris á portion, fräst i olivolja, i med vitt vin och sen var den igång
först ljummet vatten sen slevade jag ner tomatsås, röra, sås, röra, sås, vatten, röra. Ja du fattar!


När det började närma sig (riset tar form och börjar bli genomskinligt med lite krita i mitten) var det dags för svampen.

Röra, vatten, röra


I med smörklick och sedan när riset är nästan perfekt, ner med västerbottensosten, röra

Vila i 5, sen klart!

Garnerade med lite svamp, mer tomat, olivolja och flagor av ost


Ooops, glömde köttet denna gång men det var inget jag saknade, det kan jag garantera ;)

Inga kommentarer: