Sök på bloggen

onsdag 27 november 2013

Kanderad körsbärstomat med flingsalt

Här kommer en liten beskrivning av vad jag hittade på idag.

Min vän Mia Wallin hade en fråga på FB tidigare i veckan om vad man kunde ha som alternativ till traditionella snittar.

Min lite semestertrötta hjärna rasslade igång och ett av alternativen jag tyckte skulle fungera var dessa tomater.

Men från ett hjärnspöke till ett fungerande tilltugg kan ju vara en spännande resa: Tänk om det smakar bajsdåligt, och så har dryga jag suttit och lurat folk att slita med detta istf. att göra något vettigt.

Mmm, så har tankarna gått under de närmaste dagarna, så idag köpte jag en kartong småtomater.

Först så gjorde jag en blöt karamell:
1 dl socker
1 msk vatten
kokas till ljus karamell (den mörknar efteråt när den svalnar)

Sen spetsade jag tomaterna med en rund tandpetare och rullade dem snabbt i den varma karamellen.
Märkte att det måste gå undan, annars tillagas tomaten och skalet spricker.

Snabbt på med lite flingsalt

Gjorde lite spunnet socker av resten av karamellen när den svalnat lite.

La detta på tallriken och satte dit tomaterna.

Busenkelt och skitgott: Skumt med den knäckiga ytan och lite sälta innan tomatsmaken kickade in.




Inga kommentarer: