Sök på bloggen

tisdag 21 maj 2013

Västerbottensost soppa


Fick ett recept med mail idag, så jäkla kul med lite byteshandel mellan länsgränserna.
Supertack för detta, Inga Långhed i Luleå, ska givetvis laga detta snart!

Västerbottensost soppa


5 dl vatten
2 geleklumpar (Fond du Chef, kyckling)
2½-3 dl västerbottensost
400 gram osaltat smör
Koka upp fond av geleklumparna och 5 dl vatten. Riv osten. Häll den varma fonden i en mixer, häll i den rivna osten och det tärnade smöret. Kör mixern tills smöret smält. Smaka av. Tillsätt mer ost om den smakar för lite.
Lägg några krutonger (6-7 st) i tallriken vid servering!

Smaklig måltid!

**

Nu har jag provlagat soppan, det enda jag ändrade på var att:
-Jag lagade den i Thermomixern på 4 min blankt, phew...
-Serverade Västerbottenflarn till i stället för krutonger
-Körde några tag med pepparkvarnen
-Och lite persilja/timjan som garnityr




Jäklar så god soppa det blev, kan verkligen rekommendera denna super-enkla och kanongoda soppa.
-Åke

3 kommentarer:

Anonym sa...

Glömde nämna att man hellre tar för mycket än för lite ost. Hoppas jag får återkoppling på smakupplevelsen.
// Inga L

Unknown sa...

Härligt Inga, jag ska göra ett försök i kväll. Rapport kommer inom kort :)
-Åke

Anonym sa...

Kul att du gillade soppan. Enkel men åh så god :) Tack för tipset med Västerbottensost flarn. Får testa nästa gång.
// Inga