Sök på bloggen

torsdag 9 maj 2013

Vårens första BBQ-ribs

Har fått tag i några riktigt fina färska shortribs som jag tänkte omvandla till smaskiga BBQ-ribs.

Grundkrydda: Adams Rib/Rub, glace: Borsén's BBQ-blues mixat med Texas Honey.

Dag 1: Saltlake 6%

Då får vi se om ett par dagar, snart är det långhelg. Då blir det dags att köra dessa bitar i rök/grillen i "några" timmar.

Dag 2: Inget spännande att visa upp, har plockat upp köttet ur lagen och lagt det i plastpåsar som nu vilar i kylen

Dag 3: DDay

Gick upp 8:30 och startade grillen, vattnade en hink hickory och plockade fram Adams och mina favo BBQ-såser

Uppstart 08:30

09:00 Köttet rubbat med Adam's

10:00 Om någon undrar så är det en blivande Pulled Pork som ligger uppe på hyllan och gottar sig

11:00 Första lagret BBQ-sås (BBQ-Blues: Tack Christer och Jonas)

12:00 Mer mopping

Smoking...

13:00 Äntligen börjar det likna något ;)

13:00 Bit #2
14:00

14:00 Nice

PP'n börjar se bra ut också

15:00

15:00 Pulled Pork'en färdig ;)

16:00 dags för smakprov

16:02 Skär lite skåror i köttet för att få ner såsen ordentligt och slår in köttet i folien för att det ska möra till sig i de egna safterna sista timmen

16:05 Smaktest, mums mums. Jäklar så gott. Bara en timme till nu sen får det lov att vara klart (8 timmar BBQ). Nu kom jag precis på vad jag glömt idag: Klä på mig!
17:15 Äntligen färdigt efter 8 timmar i grillen

Och kniven bara glider ner i det saftiga köttet ;) ;)




Sjukt gott, synd att det bara är jag som kan äta det. Marianne käkar inte mängder av kött. Och jag som har 3kg.
plus ett lass med PulledPork : DrAtkins here i come, eller så blir det akuten :)


Glace Porr

Inga kommentarer: