Sök på bloggen

torsdag 16 maj 2013

Gotländsk Entrecôte på mitt vis

Hade tur igår och fick tag i en riktigt fin bit hängmörad Gotlands entrecôte.

Jag kryddade med salt, tellycherrypeppar och timjan, vaccade och körde köttet i SousVide'n 52c i 3 timmar. Tillsammans med en bit märgben och flingsalt i egen påse.

Kylde ner alltsammans och idag tog jag återigen fram bitarna.

Såsen gjorde jag på rödvin och marsala som jag reducerade till sirap tillsammans med purjo, morot, lite ostronskivling och benmärg. Smakade upp såsen med kalvfond, messmör, lite honung, tomatpuré och avslutade med att montera kallt smör.

Jag gjorde en deg på salt, vetemjöl och äggvita. Kavlade ut degen och bakade in en morot i den. Körde i 180c ugn.

I samma ugn körde jag en halv vitlök med flingsalt och olja och en bit purjolök.

Ärtor kokade jag med smör i micro'n.

Fräste ostronskivling & paprika i het panna och stekte sedan köttet hastigt i pannan.

Äntligen var nu alla komponenter redo för uppläggning.

Hår har vi nu resultatet av dagens vemödor

Smarrigt
Jag kan garantera att detta helt enkelt var "SkitGott", vilken jäkla sås jag fick till: ingen maizena eller balsamico inom synhåll och en supermaxad köttsmak!
Tack Leif Mannerström, Marcus Aujalay och "Pertan" för att ni tjatade så förbannat om att köra genuina såser från grunden. :)

Inga kommentarer: