Sök på bloggen

torsdag 25 april 2013

Sexig ryggbiff med världens kanske snabbaste bearnaise

I går fick jag tag i en ryggbiff från Nyhléns, jäklar a nåda vilken biff, här blir det att meka lite för att förstärka de redan underbara smakerna.



Jag vaccade biffen med Tellycherry peppar och lite salt igår.
I dag lade jag paketet i SousVide supreme'n och satte den på SousVide i 90 minuter / 53c.
Kokade några pärllökar och lite morot som jag senare brynte i olja.
Ärtpurén är först kokta ärtor som vilat i isbad och sedan mixats med rapsolja och mynta
Bearnaisen är en historia för sig, kanske världens snabbaste bea: 2 min blankt, de ni.

Min snabba bearnainse:

1 äggula
1 tsk dragonvinäger
lite salt / peppar
en nypa inlagd dragon
en nypa lökpulver
25g smör
lite finhackad persilja
citronsaft efter smak

blanda allt utom smör, persilja och citronsaft i en mugg som stavmixern passar i.
smält smöret och koka tills allt bubblar stillsamt
kör ner mixern i muggen och tillsätt det varna smöret långsamt samtidigt som du pulsar upp och ned.
Smaka upp med persilja, citron och ev. lite mer salt.
Håll varmt till servering.

Sen är det lite stekt tunnbröd, lite tomat och några skogschampinjoner.
Biffen är brynt i mycket het panna och vilad 10min.
Jäklar så gott detta blev, och kul att bea-idén fungerade ;)

-Åke



3 kommentarer:

Rune Matomanen - Matälskare sa...

Den Bean måste jag prova - så smidigt...etsMaga M;AY

Unknown sa...

Gör det Rune, skitsmidigt.
Mellan har provat också, han skruvade lite på parametrarna, kolla i fusonfood!

Rune Matomanen - Matälskare sa...

Såg det han pillade i lite dijon...