Sök på bloggen

söndag 31 mars 2013

Vad är väl en bal på slottet? helt underbart :)

I torsdags på självaste skärtorsdagen så var det återigen att dags att kränga på sig uniformen, äntra springaren och bege sig till Stiftsgården i Skellefteå.

Denna gång skulle vi köra en 7:rätters avsmakningsmeny med Malin's signatur.
Jag har sett fram emot denna kväll länge, det är så kul att jobba här då de har precis samma tankar om mat som jag: de bästa råvaror som går att få tag i, lagat från grunden och ha kul i köket.
Det kan inte bli så mycket bättre.

Jag hade lite annat att göra på dagen men jag hann dit till kl 16:00, så första jobbet var att hoppa rakt in i slutpreppen: alla vill ju ha en välpreppad misenplace när det är dags för service :)

18:00 så började gästerna droppa in och runt en halv timme senare rullade vi ut den första rätten: en härlig kammussla.

Sen rullade det på i ett frenetiskt tempo fram till 22:00 då den sista rätten åkte ut genom luckan.

Vid tolvslaget var jag hemma och sparkade av mig glas-skorna, stupade ner i soffan, lycklig!

Här är lite bilder från kvällen:

Redo för jobb :)
Planering inför service med serveringsansvariga

Pilgrimsmussla, kalix löjrom, blomkålspuré, vattenkrasse och dillolja
Örtgravad ren, sparrisknoppar, skabbram, kvittenmarmelad, valnötter
Sorbét: Granny smith
Torskrygg, rökta räkor, pepparrot, äggcreme, brynt smör

Gödkalvfilé, dragon, confiterad kålrot, späd vårmorot, marsalasky

Här skulle det vara: utvalda Norrländska ostar, men jag glömde fota dessa

Choklad 70%, åkerbärssorbét, vanilj, pistage


Inga kommentarer: