Sök på bloggen

lördag 16 mars 2013

Hockeymiddag: Pepparrullad Oxfilé

I går fick jag tag i 2 riktigt fina bitar oxfilé, men det var inte riktigt tid att göra något gott av dem på kvällen så jag körde dem i SousVide supreme'n i 1.5 timme (52.5c).

Innan jag vakuumpackade bitarna så rullade jag in dem i nykrussad svartpeppar, lite timjan och salt.

Efter att de lagats i drygt en timme så kylde jag dem i isbad och stoppade i kylen.

Jag hade en riktigt stor bakpotatis som jag skar ner till pommes frites (skalen sparade jag för att fritera till snacks)

Holandaise'n hade jag kvar sen ett experiment med SVS'en tidigare i veckan, så den värmdes bara i en kastrull med 75% kokande vatten och 25% kallt vatten (för att få en lagom temperatur)

Blancherade några sparrisar och tärnade lite tomat.

Morotsskummet (morot, vatten, smör, vanilj, socker, salt&peppar) skulle egentligen blivit en puré med den blev för lös så jag tillsatte lite lecithin och skummade upp den inför servering.

Köttet tog jag fram så det blev rumsvarmt, fräste på det i het panna med olja och avslutade med lite smör och timjan som jag öste med för att få max smak.

Detta blev en perfekt middag, precis färdig till period 2 av SAIKS tredje kvartsfinalmatch mot BIF.

Så här blev det, och gott som f.n var det också :)


Ganska cool skum!


Från andra hållet

Inga kommentarer: