Sök på bloggen

måndag 21 januari 2013

Leg of Lamb (Lammlägg)

Här är mitt första test av min CrocPot slowcooker 5.7l

Jag brynte lammbenen i stekpanna för att få fin karamellisering, det åkte ner i grytan
Sen drog jag ner hel svartpeppar, tomatpuré, palsternacka, morot, kålrot, selleristavar, lök och vitlök i stekpannan och sedan ner i grytan
Deglacerade stekpannan med en flaska porter och hällde ner i grytan
En ölkorv åkte också ner i grytan tillsammans med lite kryddpeppar och timjan
Toppade med en halv liter hemkokt köttfond, några lagerblad
Och till sist satte jag vredet på 12 timmar och medelvärme och väntade och väntade förväntansfullt
När det var klart så tournerade jag morot, kålrot och palsternacka och kokade i lättsaltat vatten, på slutet åkte några haricovert ner i koket

Glömde ta bilder under själva tillagningen men...

...Detta är resultatet av min "ansträngning"


Det är så härligt att man äntligen får någon timme med naturligt ljus, älskar våren!!!


En kul "manick" denna CrocPot, precis som min SousVide supreme så lagar den maten medan man gör annat. Perfekt för den late kocken, eller den som inte har så mycket tid men ändå vill servera riktiga hemlagade långkok.

Inga kommentarer: