Sök på bloggen

lördag 1 december 2012

Yakiniku

Hittade en bit Wagubiff som har legat ett bra tag i frysen, så jag tinade upp den och undersökte skicket.

Döm om min förvåning: Den både luktade och såg kanonbra ut efter ett år i frysen!

Så jag skar bort det yttersta och stekte upp till hunden, säkert hans dyraste hundmat hittills.
Resten strimlade jag upp och marinerade i soya, mirin, konjak, sambal, vitlök, socker och ingefära.



Kokade lite sushi-ris och slevade dit lite kimchi som jag gjorde förra helgen, som tillbehör
Köttet stektes hastigt i grillpannan med marinad och allt.


Blev fantastiskt gott, förstår att wagu'n är så uppskattad som den är i Japan. Tidigare har jag endast stekt den snabbt och varmt med salt och peppar, för att inte konkurrera med smaken, men detta var verkligen en höjdare.

Inga kommentarer: