Sök på bloggen

måndag 31 december 2012

Nyårsmiddag 2012 i Ursviken

Ja, så var det återigen dags för ett nytt spännande år. Vi överlevde 21/12 2012 också, lite märkligt var det ändå, man ville ju inte tro på alla spekulationer men det var ändå med viss oro jag gick i säng den 20'de.

Klarar vi Armagedon så klarar vi nog vad som helst ;) Och det gjorde vi ju!!!!!

I dag är det årets sista dag och för min del blir detta ett lite märkligt nyår eftersom Marianne jobbar hela kvällen och natten på Taxi. För min egen del har jag min jäkla sega långhosta, så det kändes inte som läge att försöka bjuda in mig hos någon. Körde låg profil, min Nyårsdate blir Bingolotto och en flaska bubbel.

Men som tur är så visade det sig att min son Viktor som är hemma över jul inte skulle iväg förrän runt halv sju, så han får bli min middagsgäst idag på restaurang Ursviken.

Som första rätt så gjorde jag en hummersoppa med halstrad havskräfta




Soppan slank ner i sonens strupe med ett belåtet grymtande.

Så var det då dags för varmrätten: Lammracks med örttäcke, potatisgallette, portvin/konjakssås, baconlindade bönor och en bit kalvbräss



Precis som med soppan så slank varmrätten ner i en rasande fart, han ville till och med ha mer lamm och sås :)

Och nu kommer vi till finalen: En chokladsuffle med hasselnötscremé i mitten, lite clementinzest och lättvispad grädde på toppen

Tyvärr hann den sjunka tillbaka innan bilden togs :(


Även här som kom det mmmm'ande och glada grymtningar, så på det hela så fick jag godkänt.
Citat! Jag jag har nog ätit den bästa nyårsmiddagen av mina kompisar ikväll

Så nu blir det strax att skjutsa honom till festen och sedan rusa hem till Loket mfl.

Gott Nytt år från Ursviken
-Åke

4 kommentarer:

Matias Zakrisson sa...

Såg väldigt gott ut och jag är fortfarande galet avis på sopptallriken, grymt snygg Åke!

Unknown sa...

Tack Matias!
Soppan blev fantastiskt god också ;)
1 liter hummerskal till 3/4 liter soppa. Morot, lök, saffran, curry, tomatpuré, grädde, konjak och vitlök. Vad kan gå fel

Anonym sa...

Hej ser riktigt gott ut, funderar en del på var du har fått tag i talrikarna från?

Unknown sa...

Ja du Anonym!
Man är ju alltid på jakt efter fina tallrikar. Soppatallriken är från Vega-direkt.se, de andra minns jag inte varifrån...