Sök på bloggen

onsdag 8 augusti 2012

En händelselös dag på jobbet!

I går var det tisdag, många har fortfarande semester, så mitt it-supportjobb har inte riktigt tagit fart än. Dagen flöt på i ett makligt tempo och jag var uppriktigt stressad över avsaknaden av "bra" ärenden.

Tankarna for iväg och när jag på min nyinstallerade extrapris-app i telefonen såg att det var bra pris på havskräftor i min favoritaffär så började de insomnade små grå att sätta fart:

Vad har jag nu i kyl och frysar som skulle kunna fungera med havskräfta?

-Hummerskal, check
-Ägg, check
-Dill, check
-Morot, check
-Grädde, check
-Saffran, check
-Vit och vanlig lök, check
o.s.v.

Yess! Här blir det att damma av thermomixern och göra soppa.

På affär'n blev det förutom en hink kräftor även lite fänkål, persilja m.m.

whacka, whacka, whacka.
...20 minuter senare...

slabba upp, fota, fota och fota lite mer (Soppan hann kallna lite, men var ändå sagolik;) )

Hummersoppa med pocherat ägg och persillade-frästa havskräftor

Mums! Tyckte Marianne och Viktor..

Och det bästa av allt var att min sommarstress var som bortblåst!

2 kommentarer:

Eva-Lott Långberg sa...

Hej Åke!!

Underbar god soppa ser det ut att vara.. Ska laga den vid tillfälle.. Det var en sådan son jag missade på i mästerkocken.. Och hur enkel kan det va.. Eller hur :))
Ha Det Bäst!

Eva-Lott

Unknown sa...

Hej bästa vännen!

Precis, hur ... kan det va :)

En sån här bedrägligt enkel liten soppa kanske man inte äter sig mätt på, men det är en explosion av smaker.
(Säkert skulle herr karaktärsskådespelare uttrycka sig anorlunda: Detta k... i munnen, eller nått ;))

ha det bra
-Åke