Sök på bloggen

måndag 18 juni 2012

Härligt med middagsgäster

Återigen hade vi besök av min son Pontus och hans fru Maria!

Denna gång satte jag dem i arbete med att återuppbygga mitt av vårstormarna raserade växthus, saknar bildbevis, det var så mycket att göra så jag tänkte aldrig på att ta fram kameran.

Men till kvällen så fick jag chansen att tacka för hjälpen med en middag:

Inledde med en hummersoppa med nypillade räkor på en bädd av majs och juliennes av purjolök, selleri och morot. Min utmaning denna gång var att göra en gräddbaserad soppa helt utan mjölkprodukter (inget smör, ingen grädde)


Hummersoppa med räkor
Efter denna förrätt så fortsatte jag med en klassiker: Duck L'orange, Ankbröst med en apelsinsås, ugnsrostad potatis, lite sparris och en melonsallad

Duck L'orange

Hummersoppa:

200g hummerskal
1 gul lök
½ morot
1 msk tomatpuré
1 paket saffran
1 tsk curry
1 msk grönsaksbuljongpulver
½ liter vatten
1 msk konjak
2.5 dl matlagnings havregrädde
1 msk rapsolja
cayenne
salt
peppar

Rosta olja, hummerskal, curry, tomatpuré och grönsaker i ugn (eller Thermomixer 120grader läge 3), 10 minuter
Späd med buljong, konjak och vatten
Sjud i 15 minuter (eller Thermomixer 8 min 80grader läge 2) och sila sedan av alla skal och rester
Häll i grädden och smaka upp med kryddor

Juliennes:
Strimla selleristavar, purjolök och morot i lika mängd
Koka 1 minut i saltat vatten och lägg genast i iskallt vatten

Garnera djup tallrik med 2 tsk majs från burk, grönsaker och nypillade räkor.
Häll på het soppa och servera genast.

Duck Lórange:

2 Ankbröst
3 apelsiner
2 dl hemlagad kalvfond
1 sharlottenlök
1 msk honung
1 tsk timjan
salt
peppar

Putsa ankbröst och dela i totalt fyra lika delar (2st á bröst), krysssnitta skinnet
Salta och peppra och låt vila i 30min.
Stek först putset i torr panna, lägg åt sidan.
Stek ankbrösten på medelvärme (skinnsidan först) tills 45-50graders innertemp (beroende på om du vill ha rosa kött eller inte), kör ner en rosmarinkvist och zest från en apelsin under stekningen.
Vila köttet under folie.
Häll undan det mesta av fettet (sparas till potatisen)
Stek löken och späd med fonden, koka upp.
Riv ned zest från resterande apelsiner.
Lägg tillbaka köttputset.
Späd med juice från 2-3 apelsiner och honung + timjan.
Koka ihop och smaka upp med salt och peppar.

Skala och koka potatis nästan klar.
Lägg i ugnsform och krydda med lite paprika.
Häll på ankfettet och rör runt.
Strössla på panko (eller ströbröd) och rör runt igen.
Kör i 180grader ca 30minuter.

Servering:
Värm köttet i ugn 5 minuter.
Ta vara på köttsaften och häll ner till såsen.
Smaka upp såsen och sila av.
Låt köttet vila 5 minuter och skär sedan upp vackra skivor tvärs över fibrerna.


Inga kommentarer: