Sök på bloggen

måndag 5 mars 2012

Rökt Torsk i burk med tillbehör



Dagens lilla övning började igår med att jag sockersaltade (2 delar socker & 1½ del salt) en bit torskrygg.
Härligheten rullade runt med lite dill och peppar i en vakuumpåse i SVS'en (43 grader / 20 minuter).
Under tiden kokade jag 2 stora mandelpotatisar.

Resultaten fick vila i kyl över natten.

Potatisen skalade jag och mosade med händerna (JA! de var noggrant tvättade)
Rörde ihop 1 del majo med 2 delar creme fraiche, lite sharlotten, dill och gräslök
Smakade av anrättningen med salt och peppar

Torsken skivade jag i ½ cm skivor och trädde upp på pinnar
Garnerade en "syltburk" med lite sten och ärtskott, ställde torsken däri och drog i gång handröken, fort som f.n åkte locket på.

Under tiden garnerade jag tallriken med en sträng senap/svart salt, en klick forellrom och en ordentlig puck av potatissalladen toppad med handskalade räkor och dill.

Spred ut lite ärtskott på tallriken och ställde dit "syltburken"

Tog ur en fiskfilé före servering och la på tallriken

Bildbevis nedan:















2 kommentarer:

Sofia sa...

Hej!

Jag tänkte bara höra med dig om du har någon aning om vart man kan få tag på en sous vide supreme? Det verkar liksom bara vara slutsålt överallt...

Och en fråga till, skulle du rekommendera det som 40-årspresent till en matlagningsglad person? Den verkar ju fantastisk men är den värd sin vikt i guld liksom?

Tack på förhand!
Sofia

Unknown sa...

Hej Sofia!

Du sk ai första hand försöka hos våra svensk/danska vänner på SousVide shop: http://www.sousvideshop.se/sv/

Har de slut i lager så kan de säkert fixa fram en maskin inom kort, pratar du med dem så hälsa René från mig :) ev. kan det gå smidigare då.

Och JA! Det är en supercool maskin för en 40:åring, du kommer att vara hans eller hennes vän för evigt. Och god mat lär du också få :)

-Åke