Sök på bloggen

tisdag 14 februari 2012

Ryggbiff & Souflé

Så var då årets fjäskarmiddag klar! 

Alla Hjärtans Dags middag för Marianne!!!

Varmrätt:
- Hängmörad SousVide-lagad ryggbiff med fänkålskräm och Cheesy Poatatos

Dessert:
- Päronsouflé


Biffen är tillagad med kappan på, med salt, peppar och rosmarin i ett dygn i 57 grader SousVide, hårt stekt i panna 10 min före servering.

Krämen är svettad lök, fänkål, stjärnanis, Xanté, grädde och smör. Allt kört i Thermo'n till slätt.

Potatis och lök blandas med ost och grädde, salt/peppar. gratineras i 180grader 30 min under folie

Rödvinsreduktion på köttsaft, monterad smörklick på slutet

Salladen är bifftomat, lök, flingsalt och rapsolja

Dessert är en päronkräm med färska päron, vanilj, Xanté, socker och maizena
-vispad maräng nedrörd i kall kräm
-gräddad 10min 170grader i smörad/sockrad skål





1 kommentar:

Unknown sa...

Så har jag då äntligen besegrat Soufléspöket, det har tagit låååång tid innan jag tog tjuren vid hornen, men nu är det äntligen gjort :)

Och köttet är nästan löjligt: hur mört kan ett kött bli? helt sagoligt.

Den dagen min SousVide ger upp kommer att vara en sorgens dag.