Sök på bloggen

torsdag 12 januari 2012

Januari's storköksäventyr i Skellefteå

Hej!

Nu har jag varit med om en omtumlande och fantastisk kullinarisk resa igen, denna gång i några av Centralköken i Skellefteå kommun.

Måndagen blev det att åka tilll Lövånger och hälsa på Hemgården
  • Ett jättemysigt kök med härliga människor och en riktig lunchrestaurang i anslutning till köket, klart mysigt att kunna gå ut från köket och sätta sig ner och prata med matgästerna (feedback är ju så viktigt). Jag fick efter en lite trevande start sätta igång och laga mat: Mina bidrag denna dag blev en soppa på rostad tomat/vitlök berikad med skinka och ugnsrostad medelhavspotatis (till varmrätten).
  • En kanondag!
Tisdagen var det dags att åka till Klockarhöjden's centralkök
  • Här gör de den varma maten som ska levereras i Skellefteå centralort. I detta kök var det mer storkök, tyvärr ingen restaurangdel, så återkopplingen blir svårare här.
  • Tio tappra hjältar jobbar i detta kök och producerar kopiösa mängder förvånansvärt god mat (Nu är jag ju lite av en matnerd ,så "nästan" all mat är god för mig).
  • Extra kul denna dag var att se hur mycket omsorg som lades ner på specialmaten (för de som av olika skäl behöver: flytande, puré, timbal, gele, halal eller andra saker som skiljer sig från "normalmaten").
  • Ett av mina bidrag denna dag var att göra ost och baconsåsen till dagens middag, 80+ liter i jättegryta, kan det bli bättre? Andreas Wennborg ringde under tillredningen och blev mäkta imponerad av voymen.
  • Ytterligare en kanondag!
Onsdagen tillbringade jag på Strandgårdens centrakkök
  • Den stora skillnaden med detta kök från de övriga är att all mat kyls och behandlas med livsmedelsgas för att garantera hållbarhet och smak, spännande utmaning med krav på obruten kylkedja ända hem till kundens kyl.
  • Och så alla coola maskiner (jag är ju en prylgalning, det vet ni ju): 150 l kokkärl, jättelika blastchillers, automatiska förpackare m.m. I'm almost in heaven (även om min Thermomixer & SousVideSupreme där hemma fortfarande tar delad 1:a plats)
  • Dagens större insats från mig blev att göra persiljesås som skulle användas till en mandelpanerad torsk, känns spännande, hoppas att nån lämnar feedback om hur kunderna tyckte det smakade (jag la till och fixade lite så att det blev lite Åke-touch på såsen)
  • Vi rörde nog till det lite för personalen eftersom vi fick ner ett reportageteam från Norran som härjade runt oss i nån timme.
Och här följer lite bilder från mina dagar i kommunens tjänst:
Hemgården

Hemgården

Hemgården

Hemgården

Klockarhöjden

Klockarhöjden

Klockarhöjden

Klockarhöjden

Klockarhöjden

Klockarhöjden, flitens lampa lyser i köket

Strandgården

Strandgården

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt jobbat Åke:)

Anonym sa...

Varför besökte du inte Jörn - skolmaten?

Unknown sa...

En sak i taget, denna gång var det äldreomsorgen vi kikade på.

Men du har helt rätt, Jörnköket och andra kök i Skellefteå är givetvis också intressanta.

mvh
-Åke