Sök på bloggen

söndag 29 januari 2012

Årets kock 2012 - Stockholm Waterfront


Så har man då fått vara med om årets stora händelse i det kulinariska Sverige: Årets Kock finalen

Min resa startade i ett vintrigt Skellefteå

Marianne skjutsade mig till flyget

Kall morgon på väg till Falmarks flygplats

Fint flygväder

Nästan framme på Arlanda

Och denna ständiga väntan på bagaget

Så ja, målet i sikte: Stockholm Waterfront
Nu var det brått att komma in, klockan var redan 12:00 och jag visste att finalerna var i full gång med "Hemliga lådan" (Hummer'n)

Efter samtal med Leif Mannerström och representanter för Ikea Haparanda så bänkade jag mig för att njuta av skådespelet.

Här skymtar Gustav Trädgård med sin karaktärsska hästsvans



Undrar om Leif börjar bli lite mätt?

Fina fisken: ett exempel på den höga nivån på hummerutmaningen


Träffade Louise & Markus

En av mina "fan's", han ställde sig storögt framför mig och utbrast pekande "Men du är ju Leif!!!", undrar om jag ska känna mig hedrad eller inte. Jag rättade genast grabben och för säkerhets skull fick han ett visitkort också :)
Här är råvaran de jobbade med i köttutmaningen
Lite "häng" i soffan inför mingel och prisutdelning

Minglet började bra med en ordentlig uppvärmning på skumpa och snittar



Här har prins Carl Filip precis meddelat vinnaren: Klas Lindberg

Här uppe fick icke inbjudna se på prisutdelningen

Efter detta blev det dags att gå och äta middag, Pernilla och Jessica hade fixat bord på Griffins Steakhouse

Korv med bröd GriffinsStyle: MerquesLammkorv med tryffelmajonäs och rostat bacon


Man är ju Soppamannen så då måste man ju ha en soppa, eller som Per Morberg säger: en  middag utan soppa är bara en Supé. Här är det Hummersoppa

Efter varmkorv och soppa så var det dags för varmrätten: Mixed grillplate med lamm, korv, oxfilé, gris, anka

Och som synes så tyckte jag att det var gott ;)

Endast Gunnar orkade att pressa ner en efterrätt efter detta frossande, undrar var han rymmer allt?

Men han ser lite sliten ut: till höger på bilden

Här har vi vår kypare, han fick verkligen slita denna kväll med frågvisa matnerdar som ständigt slet fram kameror så fort något ätbart närmade sig bordet.
Notan slutade på nästan 6000 kr, så Griffins var nog nöjda de med :)

Sen blev det efterfest, någon hade missuppfattat det hela och hade beställt RAVE. Vi var hela Sveriges matelit +40 garanterat på 80% av deltagarna och RAVE, det blev en relativt tidig kväll, mycket på grund av skrändunket.

Ni kanske kan ana vem som tog chansen och kinesade i mitt hotellrum. Tack Clarion  att vi fick rum med två enkelsängar.
Torsdagen startade Andreas och jag med att gå upp och äta frukost vid 9tiden, ordna sen utcheckning och sedan natta kudden i ytterligare 1½ timme, Mmmmm...
Efter det for vi först upp till Hötorgshallen och nerdade ett par timmar, sen letade vi oss upp till Esperanto/Råkultur för en sen lunch.

Preppköket ligger mitt i restaurangen

Andreas är nöjd att få vara i denna miljö

Jag startade med en misosoppa, förstås

Efter det blev det en "softShell crab" Sayan style


Sushi

i alla former

Efter några händelselösa timmar på arlanda och en försenad flygresa hem så var jag då tillbaka i Skellefteå, längar redan till nästa år. Man kanske skulle söka till tävlingen själv?? eller ? Vi får se...


2 kommentarer:

Martin svensson sa...

Vilken härlig tripp ni hade Åke. Bara lite avis ;)

Unknown sa...

Häng med nästa år, vetja