Sök på bloggen

fredag 9 december 2011

Rullsylta SousVide

Dags igen att köra vattenbadet, denna gång blev det rullsyltan som skulle badas i SousVide Supreme'n!
Det ska bli intressant att se vilken smak och konsistens detta får, jag älskar verkligen rullsyltan, definitivt min favorit på julbordet. Rullsylta med rödkål, hemrörd senap, äppelmos och "dopp i grytan", kan inte bli så mycket bättre!


Helt suverän rullsylta

Recept
1 rulle

Ingredienser:
  • 1 hel bit salt sidfläsk (ca 800g-1kg)
  • 1 liten gul lök
  • 1 msk kryddpeppar
  • 2 tsk pepparkorn
  • 1 tsk bruna senapsfrön
  • 2 st lagerblad
  • 2 gelantinblad
  • 1 tsk flingsalt
  • 1 mediumstor vakuumpåse
  • Steksnöre

Utförande:
  • Skär bort svålen från fläsket, men lämna kvar ett fäste på ena kortsidan så att den sitter fast, vik skinnet åt sidan
  • Putsa försiktigt bort överflödigt fett
  • Stöt kryddorna i mortel och lägg gelantinbladen i kallt vatten
  • Finhacka löken och strö över köttet
  • Strö över 2/3 av kryddorna
  • Krama vattnet ur gelantinbladen och lägg dessa på köttet
  • Rulla ihop köttet mot skinnskarven och täck sedan rullen med skinnet
  • Bind rullen hårt och lägg tillsammans med resterande kryddor och salt i vakuumpåsen
  • Vakuumförpacka och lägg i vattenbad (72grader C)
  • Låt ligga i minst 6 timmar (max 12 timmar)
  • Snabbkyl i isvatten
Tips! Har du inget vattenbad/vakuum så kan man koka i saltat vatten med resterande kryddor, använd ugnstermometer, låt sjuda till 74 graders innertemperatur!

På lördagen var det dags att smaka på resultatet av mina vedemödor


Helt suveränt: Mörare än mört, smakar ljuvligt. Detta kommer definitivt att finnas på mitt julbord.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blir god på julbordet! :)
/marianne

Gunnar sa...

Anledningen till just 72 grader?
För fläskets del borde det väl funka med ännu lägre då det går under så pass lång tid. Eller är det för hållbarhetens skull? Eller någon annan orsak?

Unknown sa...

@Gunnar
Håller med dig om tempen.
Jag tänkte nog inte så mycket mer än att jag brukar köra upp rullen till 74 i kärnan vid "vanlig" kokning.
Men nu har den badat i 72 i 12 timmar, så den lär bli mör, kanske tom. för mör. Får se i morgon när jag ska provsmaka om den överhuvud taget går att skära i. Lär använda nybrynt kniv. :)
Det är av misstagen man lär sig, sa någon vis man