Sök på bloggen

måndag 10 oktober 2011

Nästa utmaning i SousVide: Perfekt Medium/Rare biff

SousVide Supreme projekt #2!!!

 (Vill ni skaffa en egen SousVide Supreme så finns länk till höger  -->> )





Nu tänkte jag försöka mig på att laga en hel middag i maskinen.


Entrecôte (Rare/MediumRare, 55grader C) & Fläskkarre (65grader C)
Stekt mandelpotatis (90grader C)
Smörslungade rotfrukter (90grader C)
Sky-sås med salvia och dragon


Detta är planen.
DAG ETT:
Jag kör upp SousVide maskinen i 90 grader och:
- marinera köttet med lite brynt lök, vitlök, salvia och aningen dragon, vacca
- vaccar potatis med lite salt, rosmarin och olja, låt gå med under uppvärmningen av SvS
- vacca, lägga i rotfrukterna med honung, salt, peppar, citron och en klick smör, sedan sänka till 55 grader
- ta ut rotfrukter och potatis när 55 grader C uppnåtts
- Lägga ner köttet i 1 timme
- KYL ALLT
DAG TVÅ:
- stek potatis och rotfrukter i smör
- bryn köttet på EN sida
- gör sås av sky, citron och en klick smör


Dag ett: Hacka, vacca och lågtempa i SousVide Supreme


Här är kvällens råvaror, dags att skala och tärna grönsakerna, köttet jag hittade i frysen och trodde var entrecôte visade sig vara fläskkarre på ben, men det får gå det med.
Nu börjar det bli dags att fylla vattenbadet i SousVide supreme
Kött och rotfrukter vacuumpackade
Potatisen ligger och gossar sig
Och nu har rotfrukterna gjort potatisen sällskap
Snart är det karren's tur

Hittade en bit ryggbiff som jag brett med chilipasta, vitlök, salt, lagerblad och lite rosmarin.
Vattenbadet justerad till ny temp för att passa ryggbiffen


Mitt egna lagerblad :)
I bland tar även jag en genväg, denna pasta är faktiskt riktigt bra!

Potatis & rotfrukter har badat färdigt

Dags att låta oxen bada styvt en timme

Så ja, steg ett avklarat, vaccat och lågtempat:
Allt avsvalnat i sina påsar och väntar på nästa pass: Slutspurten, men det får bli i morgon.




Ny dag: dags för middag, och tack vare att allt var förberett så tog det mig 10 minuter att tillaga detta fantastiska kött med potatis, sås och tillbehör. Den ni! (fick lite brått att ta korten så ursäkta de lite sämre bilderna)


Kan inte bli bättre medium/rare mums



Helt såld, vilken fantastisk smak: all kryddning som följt med i påsen har verkligen blommat ut och impregnerat maten, mums :)







Inga kommentarer: