Sök på bloggen

onsdag 27 juli 2011

Gäddleverans: Snart dags för gäddpaté

I går låg jag och hängde i soffan då telefonen ringde: På 40 minuter kommer en levande gädda, visst är du hemma?


Oj! Nu hade det äntligen hänt, jag har under en tid lagt ut krokar runt om i Skellefteå och nu hade jag napp :-)

Pierre dök upp med en tung påse i ena handen, genast började jag undersöka innehållet. Gäddan kippade fortfarande efter andan, snacka om färsk havsgädda!

Min idé är att försöka filéa fisken helt benfri genom att använda den teknik som jag hittat på nätet:

Efter att jag följt denna teknik så blev det 5 ben/skinn fria filéer på totalt 670g (Gäddan var på runt 3kg orensad)

Kanske kan jag få ut några hekto till med lite övning, men...

...nu har jag ändå tillräckligt med gädda för att kunna göra min gäddpaté med laxkärna & kräftsås


Mer kommer snart

Inga kommentarer: