Sök på bloggen

fredag 8 april 2011

Soppamannen gör hembesök #2:Sunnanå

Dags för veckans "prank", denna dagen styr vi (Hackman och jag) kosan till Ante och Mia på söder. Mia's föräldar har en vaktelfarm på Gotland och av en för mig okänd anledning så dök en kartong purfärska Vaktelägg på mitt kontorsrum. Snart kläcktes idén att här ska "hämnas" hihi


Yvonne blir lite bekymrad, tror hon tänker nått i stil med: Men han är ju 50 jävla år!!!

Här står vi då redo för dagens utmaning

Fick avvakta lite eftersom husfolket verkade röra sig oroligt i hemmet, misstänker de något?

Äntligen lugnt, nu jäklar ska det bli åka av!!!

Vi togs glatt, men lite avvaktande emot i dörren och fick komma in i huset, jag tog genast kommandot över köket och började förklara vad som skulle hända nu!

Satte snabbt Mia i arbete med att ta hand om skalning och hackning av rotfrukter

Det behövdes lite instruktioner innan hon kom igång ;)

Dags att göra laxQurnellerna

Shysta lökar!!!

Man tar ju chansen att inspirera även de yngre att intressera sig för matlagning: Det ska börjas tidigt, tyvärr fick han inte leka med knivarna för pappa Andreas

Nu börjar hon bli varm i kläderna

AIK Skellefte.aik, det går inte att missa att man kommit till en Skellefteåfamilj. Jag blev ständigt påmind om att SAIK är det som gäller, men lika glad är jag för det :)

Dags att tillkalla matgudarna: Floyd som är i himmelen, skänk mig inspiration...

Här skalar jag de 1½minuterskokta vakteläggen

Sista finliret på förrättslägget

Och en snabbkoll att Ante sköter sitt uppdrag: Ordna till sellerimoset till varmrätten

Här är slutresultatet: Förrätt Laxtartar med sparris & vaktelägg

Här har jag skurit upp Iberiakotletterna (Givetvis PataNegra: DenSvartfotadeGrisen)

Nu gäller det att vara försiktig, denna fina råvara ska absolut inte överstekas eller överkryddas, endast lite salt, peppar och vitlök

Värdfolket tittar förundrat på när jag vördnadsfullt steker de små kotletterna



Såsen gör jag av en reduktion från medhavd oxfond, tomatpure, smör, soya och lite timjan

Visst ser de goda ut??

Detta är SÅÅÅÅ kul, älskar att se tallrikarna växa fram

Mums!

Nå! Upp till bevis: Vad tycker värdfolket?

100%, en tia, yess...

lyckat prank även denna gång ;)

Nu får vi se var Hackman och jag dyker upp nästa gång, du kan aldrig känna dig säker MAOHHHAAAHHH

1 kommentar:

Anonym sa...

Grymt bra å tusen tack för detta... Som jag skulle sagt om det var tävling så "gifte sig" de olika delarna med varandra :)

/Värdparet