Sök på bloggen

måndag 7 mars 2011

Min underbara helg i Lerum


I helgen blev jag bokad av min goda vän Yvonne att arrangera en middag till hennes vänner och dotter med pojkvän. Upplägget var att jag fick fria händer så länge det blev kalasbra, Ooops kände lite förväntningar där. Hur ska detta gå?


Men fortare än en gris hinner blinka så satt jag i en bil från Landvetter på väg till Lerum.

Eftersom detta handlade om mat så begärde jag genast (efter att snabbt kastat in resväskan): nu drar vi till storstan och fixar ingredienser till den stundande festen.
Så då var vi då i Nordstan och jag frågade försiktigt: Vad tänkte du att vi ska äta i kväll då? (festen var nästa dag). Yvonne kontrade med ett piskrapp: Det bestämmer du!! Kocken! Ooops, ribban satt. Sagt och gjort, jag tog täten in till FeskarBröderna:

Och av en händelse så låg där en fantastisk piggvar och skrek: TA MED MIG HEM!!

Den fick strax sällskap av en påse västkusträkor, 2 paket är väl lugnt tänkte nog Yvonne men ack så hon bedrog sig...

...när det var dags att betala såg hon kassörskans spända och skämmiga blick under lugg: "ni har handlat fisk för 600spänn." Ooops igen!!!

Men nu jäklar ska vi hem och laga mat

Piggvaren är på gång

1½ timmes mekande senare stod detta på bordet:
Ugnsgratinerad piggvar med pommes Ducesse!

Jag lovar att jag gjort själva "personal Jesus" mister M, avundsjuk över denna gratäng även om jag glömt tyllarna hemma och fick till en ganska ful spristning. Detta var absolut den godaste gratäng jag någonsin gjort & ätit.
Yvonne agerade ständigt som min köksslav och tog glatt hand om mitt sölande i köket. Vilken kvinna :)

Ett antal GT's senare så blev det snabbt lördag. Dags att börja preparera kvällens fest, men först ville vi ha lunch. Så jag snodde ihop en gräddig Bouillabaise av rester från gårdagen + spill från förrätten

Här är huvudrättens kött: Wagu/Kobe förstås vad annat, hon hade ju sagt fria händer, Hmmm...Im in heaven!! Tänk inte tanken, fråga inte. JA DEN VAR SKITDYR!!! Men så j.....vla gooood! Tack underbara Meattheworld för att ni finns.

Här är en bild på min förrätts skapelse:
Kronprinsessans Laxtartar med misomajonäs!

Juste dukning, inte sant? bara gästerna som saknas!!

Min ugnsrostade potatis som ska komplettera köttet tillsammans med en hemslagen bearnaise (förlåt Linda & Ingrid: jag kunde inte låta bli), portvinssås och snabbinlagd svarvad färsk rödbeta

Här har jag börjat lägga huvudrätten

Och så här blev det till de mer hungriga av gästerna
Wagubiff med bearnaise/portvinssås, rostad potatis, rödbetsgarnityr och sallad

Mums, smack, Mmmm, oj, hur i h."#¤te har han gjort?, ahhh, ohh.
Lovorden tog aldrig slut, jag trivdes som fisken i vattnet, YESS: alla dansar Conga!! HIHI! Jag bara lapade i mig beröm!

Givetvis ville de veta alla detaljer

Och efter middagen så bjöd jag på min Tiramisu...


, och JA! Leif de var alla 100%Nöjd(a)

Även om en av gästerna såg lite orolig ut


Efter en sen kväll med mycket matsnack och festmys så vaknade vi så småningom upp till söndag, givetvis blev det att slava mat igen ;) Vi tog en tur till affär´n och vad träffar jag på då? jo: en kanonbra fiskhandlare förstås, JAG VILL BO PÅ VÄSTKUSTEN, detta är orättvist. men...
...snabbt inhandlades ett nät med färska blåmusslor, lite linguini m.m.
Så jag snodde ihop vad jag borde gjort i "Italien-utmaningen", nånting jag behärskar och älskar: Pasta Moule Marinare

-Åke

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ja det var sannerligen en helg att minnas! Köket är nu rent och fint igen ;) Ohungrig är ett begrepp som fått en vidare betydlese än tidigare.
Vi får jobba vidare på våra fantastiska planer på vidareutvecklingen av konceptet Åke, Thee Chef. Efter en GT eller tre blir man himla innovativ, visst?
Ett hjärtligt tack för detta härliga matfrossande! Kraaam!

Unknown sa...

Grymt god mat! Tack för besöket i vår lilla by Lerum

Meat the World sa...

Vilken fantastisk middag det lät som! Roligt att ni uppskattar våra produkter!

Anonym sa...

wihoo! Det var kanontrevligt! Tack för en kanonfödelsedag!