Sök på bloggen

torsdag 31 mars 2011

Ilskan, frustationen och revanchen EP:12-15

Oj oj oj vilken pärs idag, jag skriver inte så mycket: Bilder säger oftast mer än ord!!! :)
Så tokigt det kan bli i stridens hetta.

Äntligen får vi våra efterlängtade kockrockar, synd att vi inte fick mössor också! Skulle känts bra av hygieniska skäl!
Mitt DREAM TEAM?

Vi delade upp vår arbetsuppgifter så att Jennie tog förrätt, jag fick varmrätt och Jessika fick efterrätten.
Sin vana trogen tog hon kommandot och började lägga sig i!
Men det var tydligen inte för att hjälpa till!
Oj då! Vad håller hon på med ju då? Nått är på gång, det märks.
Förtal eller smutskastning, eller? Visst var vi i samma lag??
Men snart kommer lite kommentarer från folk som har andra referenser!
Vad hände nu med köttet då? Jo, så här var det:

Osäker som man blir i en ny miljö och efter ett omilt tjatande hela tiden så lägger man ner och börjar lyssna på fel saker i stället för att tänka själv.

Nu verkar allt rasa samman, det är ju mitt ansvar, stress, påverkan eller vad. Mitt fel, mitt problem, faan också!!
Ett försök till ursäkt, eller?
Oj då, hur kunde detta hända, vrid om kniven nu, lilla vän!!
Såå ja, där gör det ont, så ja!
Helt under isen, nu är det kokta fläsket rökt i bägge ändar, ta mig härifrån fort innan någon får en kniv i ryggen!
Men så ÄNTLIGEN!!
Min trippelfriterade pommes avgudas av alla!!!

Hoppla hoppla!
Men som man, så är det ändå mitt ansvar att ta smällen för en ev. förlust idag!
Dags för rösträkningen. I programmet framkom inte att alla delarna bedömdes var för sig, detta var utfallet (Visst minns du vad jag ville du skulle minnas i början?)

3: Efterrätten Vanns av *BLÅ LAGET*
2: Varmrätten Vanns av *BLÅ LAGET*
1: Förrätten Vanns av *RÖDA LAGET*

M.A.O. Vi vann med siffrorna 2-1

Revanch! Smaken satt som en smäck på (nästan) allt

Not:
Napoleon är inget uttryck jag hittat på, det berättade hon själv att vänner hemma kallade henne!

Bildkälla: TV4Play (inkl. textning)

27 kommentarer:

Berit sa...

Ha Ha! Sjukt bra skrivet!!! Håller tummarna för dig i programmet :)

Ingrid sa...

Haha, klockrent Åke, du är hjälten alla gånger. Och för att citera ett gammalt ordspråk: "man ska inte kasta sten när man sitter i glashus"...
Ha det gött, like your blogg :)

Per Ehrlund sa...

Fy f-n va bra, du är nu en utav mina stora idoler. Hoppas vi kan träffas snart o kanske göra en ökenmacka eller nåt.

Anonym sa...

Bra jobbat Åke. Håller med om att hon är en liten Napoleon i köket. Har full förståelse med att du blir irriterad. Hoppas bara att du drar längsta strået. Håller tummarna!
f d grannen

Katja sa...

Vilket fjantig inlägg och inte så lite vinklat till din fördel. Man hörde klart och tydligt t.ex. att Jennie sa att de skulle stekas enbart rare.

Vem som helst förstår väl att programmet är vinklat och extrema personligheter kommer fram (dock har ju allt som sagts så klart sagts). Och din sketna personlighet (som bara syns till viss del av i programmet) kommer verkligen fram här. Och detta är inte vinklat ens från någon produktion.

Dan sa...

Ja, vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg. Det måste vara skönt att välja ut delar av ett, så som alla reality-serier, redan vinklat program. Trots att du inte får lika mycket programtid som andra tävlande (undra varför?) så genomskådar man dig snabbt. Efter det här inlägget kan man bara konstatera att du är en dryg människa. Klassiskt manligt (förlegat) beteende. Du klarar uppenbarligen inte av att drivna unga tjejer står på sig och står upp för sin åsikt.

Och det där med stekningen av köttet. Ser att du lagt ner tid på att plocka ut screens. Men du glömde en: http://min.us/msD3tyaSYTXTE#1

Katja sa...

Hoppsan! Blev visst "anonym".

Nu råkar jag känna Jennie litegrann och är så klart partisk. Men tycker inte sådana här inlägg är varken schyssta eller roande.

Anonym sa...

Jag gillar det Åke! Råkade läsa de andra kommentarerna. Några som jag inte alls förstår mig på. Till exempel Katjas "sketna personlighet", och Dans förklaring av din dryga personlighet... Suck... Tur för Jennie att hon har sånna fans som står så troget på hennes sida, läser andra (med)tävlandes bloggar och såklart kommenterar!
Jag är ditt trogna fan och jag kommer aldrig glömma den fantastiska maten du lagade, din osketna och odryga personlighet från min födelsedag! HEJA ÅKE!

Katja sa...

Jag har läst Åkes blogg sen början av Sveriges mästerkock för jag tycker det är roligt att följa de tävlande. Även Åke så klart som jag tycker ha skött sig mycket bra i tävlingen. Men reagerade just på detta tjaffset mellan de båda. I övrigt vad de två tycker och tänker om varandra bryr jag mig egentligen inte så mycket om.

Dan sa...

Jag tycker du, Åke, verkar jäkligt duktig och du var en av mina favoriter i början av tävlingen. Nu har jag ingen respekt kvar alls. Jag är absolut Jennies fan och uppenbarligen partisk. Men det här var ett lamt och omoget inlägg.

Christian sa...

Herregud säger jag bara.
vilka fans Jennie har som blir alldeles till sig när hon tituleras som Napoleon.

Jag känner varken Jennie eller Åke, men jag vet vem som inte håller på och lägger sig i andras stationer i ett kök.

har man delat upp de olika göromålen mellan varann i ett kök så ska man fan se till att sköta sin egen hörna och inte knata runt och gnälla på de andra.
speciellt när det är en lagtävling; gör ditt och lita på att de andra vet vad dom gör. skiter det sig sen och man får stå i utmaning så får man väl för fan slå ut den/dom som gjort att du hamnat där..

Jag håller på Åke till final och vinst.

Anonym sa...

Det här är ju pinsamt. En man i din ålder borde inte sjunka ner på den här nivån. Löjligt.

Royalist sa...

Hur som haver, jag vet en som lagat mat till kronprinsessan. Inte illa

Anonym sa...

Det verkar som om en del av er missuppfattat hela situationen!

Detta var en väldigt stressig & spännande del av programmet. Både jag och Jennie tappade fattningen och ballade nog ur en hel del.

Jag har inga problem med Jennie, ja visst är hon lite speciell, men det är vi nog alla (som är med i detta) på olika sätt.

Det jag har svårt att hantera är påhopp och när jag själv gör misstag. Jag kände mig ordentligt påhoppad under service, och ja, jag gjorde några rejäla misstag med köttet denna kväll. Vi båda kan nog vara överens om att det var en omtumlande resa denna kväll.

Så mycket skönare för oss alla tre i lag blå när det ändå gick vägen för oss.

Så till er som tror att detta är någon fejd, lägg locket på.

MVH
-Åke

Bosse sa...

Bitter? Synd att du inte la ner lika mycket tid på matlagningen som du gjort på det här inlägget. Nu har jag helt tappat respekten för dig.

Anette sa...

Hej Åke.
Vad jag stör mig på är att du gått till personangrepp mot din lagkamrat.
Det Jennie kritiserade var din matlagning.
HELT olika saker. Och din kritik hör inte hemma i ett sådant här program.
Och dina kommentarer på facebook håller en lika låg nivå. Naivt lågt!

Elma Varg sa...

Fy F-N vilket patetiskt inlägg.
Snacka om att lägga sig på en nivå UNDER Jennie.
Jag följer båda bloggarna och tycker nog att du borde hålla dig till andra deltagares matlagning och inte de barnsliga personangrepp som du gör på Jennie.
(Både i tv och på fb)
(Har varken sett lr hört Jennie kritisera din personligt bara dina kockkunskaper!)

Visa att du är vuxen och svälj att du blir brädad av en ung tjej med betydligt mer potential än du.

Tillbaka med dig till kastrullerna och träna.
Skall man få ut all mat till ett stort sällskap så är det viktigt att allt klaffar och i detta fallet var det nog du som "klaffa ihop".

Lycka till i fortsättningen av tävlingen och jag hoppas att jag slipper se ett till sådant här inlägg.

Att du är närmare femtio tror man ju inte när

Anonym sa...

Mannen, myten och den kommande legenden.

ÅKE FOR PRESIDENT!

Ronja sa...

BRA ÅKE! haha så klockrent inlägg! härligt att du står på dig.
Jag hejar på dig!

Anonym sa...

Åke låter iaf all kritik komma fram medans Jennie tar bort alla som inte avgudar henne... DET säger rätt mycket om Jennie.

Mizca sa...

Gött.. fan vad bra att efterätt o varmrätt vanns av blå laget och förrätten av det röda.. för då förstår vi ju hur illa förrätten var i jämnförelse och vem hade gjort den .. Haha..

Go Åke, Go Åke.

Anonym sa...

...gissar att J´s uppförande visar ett exempel på den s k fria fostran som vissa krafter i detta land så tycks omhulda

Sarah sa...

Tråkigt att en äldre man som du inte är mer mogen än så. Hade du varit 32 år yngre hade jag inte brytt mig, men nu kan jag inte låta bli. Kan förstå att man i stridens hetta säger saker man kanske inte menar, men det här är utstuderat elakt mot en ung tjej. Är det så viktigt att ge igen?
Så besviken man kan bli på någon man inte ens känner.
Lycka till i tävlingen och i framtiden.

Linda sa...

Håller på dej! Tycker hon verkar så o-empatisk.
Lycka till, håller alla tummar.

Erik sa...

Bra skrivet Åke! Riktigt löjligt de som anser att du är omogen för att du skriver ett inlägg om henne och tar till "personangrepp".. Varför ska inte en äldre människa kunna tala illa om en yngre? Vist är väl normen i vårt samhälle att man ska visa äldre respekt? Kanske har fått det hela om bakfoten, jag vet inte.. Skitsamma, grymt jobbat! Hejar på dig, du är en solklar vinnare!

Anonym sa...

Mindervärdeskomplex åke? =)

Anonym sa...

Hon är ju väldigt ung, omogen, otrevlig och dålig på att hantera stress. Hon gjorde totalt bort sig men vägrar erkänna det. Varken i programmet eller idag i sin blogg.

Hon förstår inte att hon förlorar fans och jobberbjudanden om hon inte tar till sig kritiken och lär sig hantera stress och att jobba i team.

De som säger något illa om dig, Åke, i den här situationen kan ju inte ha sett programmet.